گروه بورس کالا - سحر نمایشی: این روزها تولید‌کنندگان آلومینیوم و زیرمجموعه‌های آن برای اینکه چرخه تولید را سرپا نگه دارند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به‌خصوص اینکه بلاتکلیفی در عرضه این فلز در بورس کالا، بازار کار دلالان را حسابی داغ کرده است.

به گفته یکی ازفعالان آگاه بازار اگر هر چه زودتر تکلیف عرضه‌ها مشخص نشود با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد؛ چرا که به عنوان مثال دلالانی که در روزهای ثبات، این فلز را خریداری و انبار کرده‌اند اکنون با قیمت بالاتری به تولید‌کنندگان می‌فروشند؛ چرا که می‌دانند واحد‌های تولیدی برای اینکه کارکنانشان را از نان خوردن نیندازند و از توقف فعالیت خودداری کنند خود را به هر آب و آتشی می‌زنند.
از سوی دیگر یکی از تولید‌کنندگان پروفیل و شمش آلیاژی در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد از امکان توقف مجموعه‌های تولیدی خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی تولید و جلوگیری از بیکاری نیروی کار هر اقدامی را که ناچار بودیم انجام داده‌ایم؛ از خرید از دلال گرفته تا خرید ارز آزاد.
این فعال آگاه افزود: اما نمی‌توان روند کنونی را ادامه داد و همواره مزد کارگران را از جیب پرداخت، تولید هزینه دارد، مواد اولیه می‌خواهد و ما دست خالی نمی‌توانیم جوابگوی این هزینه‌ها باشیم. از طرفی شرکت‌های تولید‌کننده مادر هم که در این مدت دچار مشکلاتی شده‌اند، با عرضه آلومینیوم با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو مخالف هستند که البته حق نیز با آنهاست؛ چرا که هزینه‌های تولید بالاست و باید قیمت منطقی‌تری را برایشان در نظر بگیرند.
همچنین این تولید‌کننده در ادامه گفت: در حال حاضر ضایعات شمش وارداتی عراق که از کیفیت پایینی نیز برخوردار است با قیمت 7000 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد پس این منصفانه نیست که فلزات داخلی خودمان که از کیفیت بالاتری برخوردار است به زیر قیمت عرضه شود. از طرفی نیز ما در داخل با 30 تا 40 درصد کمبود مواد اولیه برای شمش بیلت مواجه هستیم در نتیجه با این شرایط سخت نبود ارز واردات به صرفه نخواهد بود. اگر اتاق مبادلاتی به موقع ارز را به دست تولید‌کننده برساند و خرید به موقع سود اندکی را نصیب تولید‌کننده کند دیگر برای واردات مواد اولیه مشکلی وجود نخواهد داشت و دست دلال‌ها خالی می‌ماند.
از سوی دیگر روند سایر فلزات در بازار آزاد به دلیل نوسانات نرخ ارز صعودی شد. به گفته فعالان بازار این قیمت‌ها واقعی نیست و تنها به دلیل عدم فروش تجار و کمبود این فلزات در بازار است که قیمت افزایش یافته. این فعال بازار در ادامه گفت: در بازار کسی فروشنده نیست و شایعه گران شدن مجدد نرخ ارز تجار را به انبار کردن کالاهایشان وادار کرده است. این فعال معتقد است، اگر روی بازار کنترلی صورت می‌گرفت این افزایش تقاضا قیمت‌ها را به طور غیر‌واقعی و به این شدت بالا نمی‌برد.