گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد کاهش پیدا کرد.

به گفته معامله‌گران اگرچه این جریان همزمان با عرضه فولادسازان در بورس کالا رخ داده، اما ارتباط زیادی به این معاملات نداشت و تنها به دلیل عرضه زیاد تجار در بازار بود. شنیده‌ها حاکی از آن است طی روز‌های اخیر برخی از انبارداران که میلگرد ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومانی داشتند، اقدام به عرضه این کالاها به بازار کرده‌اند. هدف از این اقدام استفاده از مابه‌التفاوت قیمت‌ها بوده و در نهایت همه این عرضه‌ها باعث شد تا میانگین نرخ بازار در حدود ۱۰ تومان کاهش پیدا کند. یکی از تجار معتقد است احتمالا نرخ میلگرد در روزهای آتی به ۱۹۰۰ تومان افت خواهد کرد و درست است که موجودی شمش در بنادر محدود است، اما با توجه به اینکه خریدهای عمده و عمرانی هم در بازار وجود ندارد، عرضه میلگرد توسط تجار به راحتی و در یک مدت زمان کوتاه بازار را تحت تاثیر قرار داده و سطح قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

از سوی دیگر در مورد جهت متفاوت قیمت‌ها در بورس و بازار نیز نظر معامله‌گران بر این است که جریان بازار در مورد میلگرد خیلی منطقی‌تر بوده است؛ چرا که حجم عرضه‌های بورس بسیار کم بود و چه بسا با اندکی تغییر در حجم آن قیمت‌‌ها افزایش پیدا نمی‌کرد.

همچنین برخی از مصرف‌کنندگان محصولات پروژه‌ای سعی کرده‌اند طی این مدت اقدام به خرید کالا کنند حتی برای پروژه‌هایی که سال آینده آغاز می‌کنند در نتیجه یکی از معامله‌گران در این خصوص معتقد است که اگر همه خریدهای سال آینده، از دستپاچگی زیاد خریداران، امسال انجام شود منجر به کاهش تقاضای سال آینده خواهد شد؛ چرا که با این شرایط به طور کلی عرضه‌ها زودتر از موعد انجام می‌شود. اما یکی از کارشناسان بازار با این شرایط موافق نیست. به گفته وی شرایط سال آینده بازار فولاد قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان تحلیل کرد که خریدهای زودتر از موعد، حجم تقاضای سال آینده را تغییر می‌دهد. به نظر وی، انتخابات ریاست‌جمهوری از عمده‌ترین دلایلی است که پیش‌بینی را در بازارها سخت کرده است.

از سوی دیگر، یکی از معامله‌گران در خصوص بازار فولاد می‌گوید: عرضه‌های بورس تنها در حوزه شمش فولاد قابل توجه است؛ چرا که با توجه به وضعیت عرضه شمش وارداتی در بازار، خرید از بورس منطقی است، اما درمورد میلگردهای عرضه شده رشد قیمت تنها به این دلیل انجام شد که عرضه کم بود. البته در مقایسه با نرخ‌های بازار، قیمت‌های بورس را هم نمی‌توان غیر منطقی ارزیابی کرد؛ چرا که لازم بود برای هماهنگی بورس و بازار، این افزایش قیمت انجام شود.

در این میان تنها موضوعی که وجود دارد لزوم تطبیق زودهنگام و انعطاف‌پذیری بالای بورس است چرا که همان‌طور که قیمت میلگرد در بازار آزاد و در یک دوره کوتاه زمانی تغییر جهت داد و به ۱۹۰۰ تومان کاهش یافت در مقابل بورس هم باید شرایطی را فراهم کند که با هر تغییر جهتی به سرعت تغییر قیمت بدهد و در این میان، تولیدکننده‌هایی که در بورس عرضه می‌کنند هم باید این هماهنگی را با بازار نشان دهند.