اداره ملی آمار روز پنج‌شنبه ۳۱ماه اوت اعلام کرد که شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) از ۳/ ۴۹واحد در ماه ژوئیه به ۷/ ۴۹واحد افزایش یافته و این در صورتی است که شاخص رسمی اعلام‌شده پیش‌بینی‌‌‌های رویترز را که برابر ۴/ ۴۹واحد بود شکست. اما به‌طور کلی شاخص اعلام‌شده کمتر از سطح ۵۰واحد بوده و همچنان بخش تولید در فاز انقباضی است؛ اما افزایش شاخص رسمی PMI نشان‌دهنده این است که چین در حال عبور از شرایط رکود و انقباض است. در حالی شاخص PMI برای ماه اوت در فاز انقباضی اعلام شد که سایر داده‌‌‌های اقتصادی چین نظیر رکود دارایی، کاهش رشد اعتبار و تضعیف مخارج مصرف‌کننده نیز نشان از وضعیت نامطلوب اقتصاد این کشور داشت. داده‌‌‌های ضعیف اقتصادی چین این انتظار را ایجاد کرد که از سطح واردات این کشور در ماه اوت کاسته شود، اما برخلاف انتظار حجم واردات کامودیتی‌‌‌ها به چین در ماه اوت بدون تغییر یا افزایشی ماند.

براساس داده‌‌‌های رفینیتیو (Refinitiv) پیش‌بینی می‌شود که میزان واردات سنگ‌آهن در ماه اوت به ۱۰۶میلیون و ۱۰۰‌هزار تن برسد. البته تحلیلگران Kpler میزان واردات سنگ‌آهن را برابر ۱۰۸میلیون و ۱۰۰‌هزار تن تخمین زده‌‌‌اند. آمارهای اعلامی از رصد کشتی‌‌‌های سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین تخمین زده‌‌‌ می‌شود و ظرف روزهای آینده اداره گمرک چین داده‌‌‌های رسمی واردات را اعلام می‌کند. در صورتی که تخمین تحلیلگران از واردات سنگ‌‌‌آهن به چین برای ماه اوت درست باشد، واردات سنگ‌‌‌آهن چین به بیشترین میزان در سال‌جاری رسیده است.

داده‌‌‌های گمرکی در هفت‌ماه ابتدایی سال‌جاری نشان می‌دهد که واردات سنگ‌آهن با ۹/ ۶‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه قبل به ۵/ ۶۶۹میلیون تن رسیده است. این داده بیانگر آن است که میزان بخش ساخت‌‌‌وساز به‌‌‌عنوان بخش اصل مصرف فولاد عملکردی ضعیف داشته، اما واردات سنگ‌‌‌آهن قوی مانده است. یکی از دلایل تقویت واردات سنگ‌آهن، بازسازی موجودی‌‌‌های بنادر بوده که طی سه‌سال گذشته در هفته منتهی به ۱۸ماه اوت به کمترین میزان یعنی ۹/ ۱۱۶میلیون تن رسیده است. این میزان در هفته منتهی به ۲۵ اوت نسبتا بهتر شد و واردات سنگ‌آهن به ۶/ ۱۱۸میلیون تن رسید.

افزایش واردات زغال‌سنگ در ماه اوت

در ماه اوت واردات زغال‌سنگ از طریق دریا نیز همچون سنگ‌آهن به کشور چین وضعیت مطلوبی داشت. رفینیتیو، واردات زغال‌سنگ را ۲/ ۳۱میلیون تن تخمین زد، در حالی که kpler این میزان را ۳/ ۳۴میلیون تن برآورد کرد. واردات زغال‌سنگ به چین به همین روند در ماه مارس افزایش یافت، چراکه این کشور در حال حرکت به سمت حوزه تولید حرارتی است تا اثر انرژی آبی را جبران کند. همچنین طی هفته‌‌‌های اخیر تولید زغال‌سنگ داخلی با افزایش بازرسی‌‌‌های ایمنی و رشد قیمت‌های داخلی همراه بود. قیمت‌های محلی بیشتر به معنای رقابتی بودن واردات زغال‌سنگ از راه دریاست که این امر موجب افزایش واردات این محصول می‌شود که به دلیل لغو ممنوعیت غیررسمی واردات در اوایل سال‌جاری و بهبود روابط دو کشور اندونزی و استرالیا با چین میزان واردات از آنها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

همچنین انتظار می‌‌‌رفت میزان واردات نفت‌خام در ماه اوت نسبت به ژوئیه بهبود یابد، به‌‌‌طوری‌‌‌که شرکت Refinitiv Oil Research واردات نفت‌خام را ۷۲/ ۱۱میلیون بشکه در روز تخمین زده بود که از رقم رسمی ۳۳/ ۱۰میلیون بشکه در روز در ژوئیه بیشتر برآورد شده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که عملکرد در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژانویه ضعیف‌‌‌تر بود و بهبود در ماه اوت به دلیل افزایش قدرت صادرات سوخت‌‌‌های تصفیه‌شده چین بود.

حفظ قدرت چین در حوزه واردات نفت‌خام به این موضوع بستگی دارد که پالایشگاه‌‌‌های این کشور به صادرات حجم زیادی از گازوئیل و بنزین ادامه خواهند داد یا خیر. قطعا افزایش قیمت نفت‌خام به دلیل کاهش مداوم تولید توسط گروه اوپک‌پلاس و همچنین کاهش تولید خودخواسته یک‌میلیون بشکه‌‌‌ای در روز توسط بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام یعنی عربستان‌سعودی اتفاق افتاده که این امر موجب شده است چین برای استفاده از ذخایر فراوان خود تشویق شود و از این‌رو پالایشگاه‌‌‌های این کشور میزان واردات خود را کاهش داده‌‌‌اند. 

با توجه به فاصله زمانی بین ترتیب و تحویل محموله‌‌‌ها افزایش قیمت نفت‌خامی که از ماه ژوئن انجام شده بود باید اثر خود را بر واردات نفت‌خام چین از ماه سپتامبر به بعد می‌‌‌گذاشت. به‌طور کلی به نظر می‌رسد عواملی غیر از قدرت اقتصاد چین در پس واردات سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و نفت خام است. یکی از کالاهای اصلی که به نظر می‌رسد بیشتر با داده‌‌‌های اقتصادی مطابقت دارد، فلز سرخ یا مس است که آمار نشان می‌دهد در هفت‌ماه ابتدایی سال‌جاری، میزان واردات مس خام حدود ۷/ ۱۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.