Untitled-5 copy

بازار جهانی؛ حامی قیمت پایه داخلی

بهای پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته پیش‌‌‌رو از امروز (دوشنبه ششم شهریورماه) تا روز یکشنبه دوازدهم شهریور با ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ اما عمدتا افزایشی اعلام شد. در شرایطی که نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه برابر 28‌هزار و 500تومان ثابت نگه داشته شده است، نوسان مثبت بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی عامل اصلی رشد قیمت‌های پایه در بازار داخل بود.

نفتا، محصولی که از آن به‌‌‌عنوان معیار سنجش بهای محصولات پلیمری یاد می‌شود و نرخ اغلب محصولات پلیمری نوسانی همگرا با آن دارد، در هفته منتهی به ‌روز جمعه 25 اوت رشد 8/ 0درصدی و در بازه ماهانه افزایش 2/ 12درصدی داشت. رشد مستمر بهای نفتا در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر، با افزایش هزینه تولید محصولات پتروشیمی حامی رشد نرخ آنها در میان‌مدت است. افزایش مستمر بهای پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخل و احتمال استمرار این رویه در میان‌مدت، سیگنالی مثبت در جهت رشد تقاضا در این بازار است.

فروکش کردن تب خرید در رینگ پلیمری‌‌‌ها

رینگ محصولات پتروشیمی هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم شهریورماه را کم‌التهاب به پایان رساند. فروکش کردن تب تقاضا در این بازار و کاهش هیجان برای خرید محصولات پتروشیمی باعث شد تا از رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه محصولات پتروشیمی کاسته شود. ظرف هفته گذشته بالغ بر 113‌هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر 112‌هزار تن از سوی خریداران به ثبت رسید و در نهایت 92‌هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت که این رقم بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی این محصولات از این بازار ظرف سال گذشته بود. بنابراین نمی‌‌‌توان از واژه رکود برای توصیف معاملات محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالا استفاده کرد.

در عین حال نسبت حجم معامله به حجم عرضه در هفته منتهی به سوم شهریورماه به 81‌درصد رسید. این در حالی است که این نسبت ظرف تیر و نیمه ابتدایی مردادماه غالبا بیش از 90‌درصد بود. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که تب خرید محصولات پلیمری از بازار فیزیکی بورس کالای ایران فروکش کرده است. فروکش تب خرید در رینگ پتروشیمی‌‌‌ها در نتیجه از دست رفتن کانال قیمتی 50‌هزار تومانی برای دلار در بازار آزاد ظرف هفته‌‌‌های گذشته، فروکش کردن انتظارات تورمی، قطعی یا کاهش دیماند مصرفی صنایع در روزهای گرم سال و عدم‌تغییر نرخ ارز معیار مورد استفاده در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی رقم خورد. در کنار موارد یادشده اورهال برخی شرکت‌های پتروشیمی مادر و عدم‌عرضه محصولات پرمتقاضی باعث شده است تا از سویی از حجم عرضه‌‌‌ها در رینگ پلیمرها و در پی کاهش تقاضا از حجم معاملات این بخش کاسته شود.

هفته گذشته اخباری مبنی بر برگزاری جلسه هیات‌دولت در خصوص تغییر نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی از 28‌هزار و 500تومان منتشر شد؛ اما عدم‌انتشار خبری موثق در این خصوص، گمانه‌‌‌زنی تغییر نرخ ارز معیار در کوتاه‌مدت را رد کرد و این موضوع زمینه استمرار آرامش در معاملات محصولات پتروشیمی را برای هفته آینده فراهم آورد.

فروکش کردن تقاضا در رینگ پتروشیمی ظرف هفته اخیر به میزانی بود که میزان رقابت برای کسب سهم از عرضه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها به کمتر از 100‌درصد رسید و عمده عرضه انواع پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی ظرف این بازه زمانی با رقابت 90درصدی معامله شد. این در حالی بود که هیجان خرید برای این محصول در هفته‌‌‌های قبل به میزانی بود که رقابت‌‌‌های بیش از 150درصدی برای آن در بازار به ثبت رسید. میزان عرضه پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به مراتب کمتر از میزان تقاضا برای آن است که این موضوع عامل اصلی رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول است. در این شرایط فاصله 72درصدی میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز معیار در تعیین قیمت‌های پایه، به افزایش رقابت میان متقاضیان دامن می‌‌‌زند.

شنای خلاف جهت شیمیایی‌‌‌ها

رینگ محصولات شیمیایی ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم شهریورماه برخلاف جریان حاکم بر معاملات محصولات پلیمری پررونق بود. افزایش عرضه با هدف جبران کاهش آن در هفته‌‌‌های ابتدایی مردادماه از مهم‌ترین دلایل رشد حجم معاملات در رینگ شیمیایی بود. در این شرایط احتمال حذف نرخ ارز 28‌هزار و 500تومانی در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی نیز متقاضیان را به این بازار آورد و به رونق معاملات این بخش کمک کرد. هرچند این خبر در ادامه رد شد و فعلا ارز 28‌هزار و 500تومانی ماندگار شده است.

ظرف هفته اخیر بالغ بر 35‌هزار تن انواع محصول شیمیایی از بازار فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت. واحدهای تولیدکننده محصولات شیمیایی در هفته منتهی به‌ روز جمعه سوم شهریورماه حدود 47‌هزار تن انواع محصول شیمیایی را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند. بالا بودن حجم عرضه‌‌‌ها نسبت به میزان معمول هفتگی، متقاضیان را به رینگ صنعتی بورس‌کالا آورد و در حالی که تقاضایی در حدود 46‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید، در نهایت 35‌هزار تن انواع محصول شیمیایی از رینگ صنعتی بورس‌کالا به فروش رفت.

به این ترتیب در هفته‌‌‌ای که نیمی از عرضه‌‌‌ها در آن مربوط به روزهای پایانی مرداد و بخشی مربوط به روزهای ابتدایی شهریورماه بود، حجم فروش محصولات شیمیایی از بازار فیزیکی بورس‌کالا، بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی سالانه قرار گرفت. افزایش عرضه با هدف جبران عرضه در هفته‌‌‌های ابتدایی مردادماه، اصلی‌‌‌ترین رونق رینگ شیمیایی در روزهای پایانی مردادماه امسال بود. در ادامه خبر تشکیل جلسه هیات‌دولت برای تصمیم‌گیری در خصوص تغییر نرخ ارز معیار در تعیین بهای محصولات پتروشیمی (ارز 28‌هزار و 500تومانی) نیز مزید بر علت شد تا متقاضیان، به خرید بالا تمایل داشته باشند و به این ترتیب رینگ محصولات شیمیایی مجددا پررونق شود.