ایسنا - مدیر اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس اعلام کرد که عرضه اوراق سلف نفتی از لحاظ اجرایی مشکلی نداشته و زمان انتشار آن به پیگیری درخواست کننده بستگی دارد. محمود رضا خواجه نصیر، رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار تهران درباره زمان انتشار اوراق سلف نفتی گفت: اوراق سلف نفتی قرار است به درخواست شرکت ملی نفت و با همکاری تامین سرمایه امید منتشر شود.

مدیر اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه جزئیات انتشار این اوراق بعد از پذیرش اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: قرار است عرضه اولیه این اوراق در شعب منتخب بانکی انجام شود اما بورس هم می‌تواند نسبت به عرضه اولیه اقدام کند اما طبق برنامه‌ریزی قرار است عرضه اولیه توسط بانک انجام شود. به گفته خواجه نصیر، بعد از اتمام عرضه اولیه، عرضه ثانویه این اوراق در بورس انرژی انجام می‌شود. عرضه و انتشار اوراق سلف نفتی در حالی این روزها مورد استقبال وزارت نفت قرار گرفته است که مقدمات انتشار آن از اسفند سال گذشته توسط بورس انجام شد و سازمان بورس نرم‌افزار تسویه معاملات این اوراق را طراحی و آن را به سیستم چند ارزی مجهز کرد ولی وزارت نفت انتشار این اوراق را پیگیری نکرد و به دنبال انتشار اوراق مشارکت رفت.

به این ترتیب طبق اعلام شرکت نفت قرار است فروش اوراق سلف نفتی با تضمین شرکت ملی نفت ایران و به منظور نگهداشت و توسعه میدان‌های مشترک از دوم دی ماه به مدت ۱۰ روز در شعب منتخب و شرکت کارگزاری بانک سپه آغاز شود.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، حجم اولیه عرضه نفت در این طرح ملی به میزان یک میلیون بشکه و حداکثر تا سقف پنج میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که به صورت ریالی و یا ارزی (بر مبنای واحد پولی دلار) عرضه خواهد شد.

این اوراق سه ساله بوده و در پایان دوره خریدار می تواند نسبت به تسویه فیزیکی یا نقدی به قیمت روز یا قیمت اعمال در اختیار فروش ضمنی اقدام کند. همچنین قیمت اعمال در اختیار فروش ضمنی در پایان مدت اوراق به میزان یک سی‌ام قیمت عرضه اولیه در نماد دلاری و یک هشتم قیمت عرضه اولیه در نماد ریالی تصویب شده است.