روند نزولی قیمت فلزات ادامه خواهد داشت
گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند نوسانی قیمت فلزات پایه در هفته گذشته، تاثیر بسزایی بر حاشیه سود مصرف‌کنندگان داشته و بدون استثنا منجر به کاهش تولید و خصوصا رشد هزینه‌های تولید شد. طبیعتا این روزها بازار همه فلزات پایه باید شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد، اما به دلیل نوسان قیمت‌ها، تجار دید مناسبی به بازار ندارند.

درست است که نوسان بازار طی این هفته نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر بوده و هیچ گونه مطابقتی با اصول اولیه بازار نداشته، اما به دلیل انتشار اخبار امیدوار‌کننده مبنی بر کاهش قیمت‌ها از التهاب بازار اندکی کاسته شده است. به این ترتیب در بازار آزاد در اولین روز از شروع هفته، معاملات نسبت به پنج‌شنبه ما قبل با افت آغاز شد، اما در روزهای بعد روند صعودی در پیش گرفت و تا پایان هفته با همین رشد به کار خود ادامه داد. این در حالی است که معاملات تا روز سه شنبه انجام شد و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به دلیل آلودگی هوا، بازار تهران در تعطیلات به‌سر می‌برد. البته ناگفته نماند که عرضه فلزاتی همچون مس و آلومینیوم در بورس کالا اوایل هفته گذشته با افت انجام شد و قیمت این فلزات در بازار آزاد، تا پایان هفته ثابت باقی ماند. این در حالی است که انتظار می‌رفت به دلیل افزایش قیمت جهانی، این فلزات با نرخ بالاتری در بورس عرضه شوند؛ چرا که در این روزها تنها مس و آلومینیوم به دلیل کاهش موجودی انبارها در بورس لندن، افزایش شدید موجودی انبارها در بازارهای آسیایی و کاهش حجم تولید بیشترین نوسان را نسبت به فلزات دیگر تجربه می‌کنند.
البته برخی از کارشناسان دلیل کاهش اندک قیمت مس و آلومینیوم در بورس کالا را کاهش تقاضا در معاملات قبلی عنوان کرده اند. همچنین در اوایل هفته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری با کاهش مجدد قیمت ارز مواجه خواهیم شد. به این ترتیب با توجه به گفته‌های غضنفری و کارشناسان اینطور می‌توان نتیجه گرفت که تا سال آینده بازار ارز به کاهش پله‌ای خود ادامه خواهد داد در نتیجه در بازار آزاد نیز شاهد افت نرخ این کالا خواهیم بود.
از سوی دیگر بازارهای جهانی نیزهفته پر نوسانی را پشت سر گذاشتند، به گونه ای که در اوایل هفته بازار به دلیل انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی‌های آگاهان اقتصادی مبنی بر رشد تقاضا در چین در سال 2013 با روند صعودی آغاز شد، اما در انتهای هفته خرید این فلزات در بورس لندن با کاهش تقاضا رو به رو شد و قیمت‌ها افت یک دلاری را تجربه کردند. به این ترتیب طی معاملات روز پنج‌شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با کمی کاهش رو به رو شد و به قیمت 8 هزار و 20 دلار و 50 سنت رسید.
همچنین سفارش خرید مس برای سه ماه آینده به مبلغ ۸ هزار و ۴۶ دلار رسید. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم نیز به ترتیب با قیمت دو هزار و ۱۰۹ دلار و دو هزار و ۱۰۹ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. از طرفی خرید و فروش روی نیز به ترتیب با نرخ دو هزار و ۱۳ دلار ۵۰ سنت و دو هزار و ۱۴ دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و ۲۲۸ دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و ۲۳۰ دلار به فروش رسید.