گروه بورس کالا- سحر نمایشی: این روزها عمده‌ترین عاملی که به رونق واقعی بازار فلزات پایه کمک می‌کند، عملکرد شرکت بورس کالا و پیش‌بینی‌هایی است که برای تحقق سودآوری این بازار توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

در هفته گذشته به دلیل تعطیلات ایام محرم برخی فلزات در بورس کالا عرضه نشد و قیمت‌ها به دلیل عرضه و تقاضا در بازار آزاد کشف نرخ شدند. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید تا فلزات در این هفته در بورس کالا با چه نرخی عرضه می‌شوند. البته نوسان نرخ ارز نیز در تغییر قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است؛ چرا که به گفته فعالان بازار به دلیل افزایش نرخ ارز در روز گذشته قیمت فلزات در اولین روز از هفته معاملاتی نسبت به پنج‌شنبه گذشته رشد بیشتری را تجربه کرد. این در حالی است که در چهار هفته گذشته بازار فلزات افت پله‌ای را در پیش گرفته بود، مگر اینکه در برخی از روزها به دلیل ثبات نرخ ارز با تثبیت قیمت‌ها مواجه شد.
افزایش نرخ ارز در روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا از کاهش مجدد ارزش دلار خبر داده است. همچنین وی تصریح کرد: آنچه تیم اقتصادی دولت از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی انتظار داشت تاکنون محقق شده و به دنبال آن هستیم تا با کاهش نرخ دلار در این مرکز قیمت بازار آزاد را نیز هرچه بیشتر کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و مرکز مبادلات کمتر از قبل شده است و برای تحقق بهتر این امر باید سطح درخواست‌ها را با توجه بیشتر به مرکز مبادلات از بازار آزاد محدود کنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه پیش‌بینی بازار ارز بسیار مشکل است، افزود: این جریان به لحاظ پیچیدگی قابل پیش‌بینی صحیحی نیست، اما برنامه‌های دولت روند کاهشی نرخ ارز را دنبال می‌کند و امیدواریم این تا تحقق انتظارات ادامه پیدا کند.
به این ترتیب با توجه به گفته‌های غضنفری می‌توان نتیجه گرفت که تا پایان سال بازار ارز به کاهش پله‌ای خود ادامه خواهد داد در نتیجه در بازار آزاد نیز شاهد افت نرخ کالاها خواهیم بود.
اما این در صورتی است که بتوان فکر اساسی برای محدودیت‌های بین‌المللی کرد تا فشار زیادی به بازار داخل نیاورد. یکی از کارشناسان حوزه فلزات معتقد است: سه عامل مهمی که می‌تواند نقش ویژه‌ای در ثبت رکوردهای جدید در بازار داشته باشد، جو روانی آرام، ورود نقدینگی و رکود بازارهای موازی است که با وجود این سه عامل می‌توانیم شاهد بازار موفقی باشیم. از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی نیز در آخرین روز از هفته معاملاتی با افزایش همراه شدند که در افزایش نرخ قیمت‌های فلزات در بازار بی تاثیر نبوده است.
به این ترتیب طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش روبه‌رو شد و به ۷ هزار و ۹۴۹ دلار رسید. همچنین خرید نقدی این فلز نیز با افزایش همراه شد و با نرخ ۷ هزار و ۹۴۸ دلار و ۵۰ سنت بر تن معامله شد.
در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم نیز به ترتیب با قیمت دو هزار و 45 دلار و دو هزار و 46 دلار معامله شد. قلع نیز با نرخ 21 هزار و 800 دلار خریداری شد و خرید و فروش روی به ترتیب با نرخ دو هزار و 27 دلار و 50 سنت و دو هزار و 28 دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و 254 دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و 254.50 دلار به فروش رسید.