اقتصاد آنلاین- اکثر شرکت‌کنندگان در آمارگیری هفتگی کیتکو اعتقاد به افزایش قیمت‌های طلا در هفته آینده دارند. از آنجا که کارشناسان اعتقاد دارند مناقشات در مورد حل بحران مالی در آمریکا ادامه خواهد داشت، اکثریت قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در آمارگیری هفتگی کیتکو انتظار افزایش قیمت این فلز را در هفته آینده دارند. از ۲۵ نفر شرکت کننده در نظر گرفته در نظر سنجی کیتکو، ۱۸ نفر (۷۲ درصد) به افزایش قیمت‌ها رای دادند و ۲ نفر (۸ درصد) انتظار کاهش قیمت را دارند، در حالی که ۵ نفر (۲۰ درصد) ثبات یا نوسانات اندک قیمت طلا را در هفته آینده پیش‌بینی می‌کنند.

مساله بحران مالی این روزها، اصلی‌ترین عنوان خبری در آمریکا است و انتظار می‌رود چنین اتفاقی رخ دهد مگر آنکه برای حل این بحران توافقی صورت بگیرد یا سال ۲۰۱۲ به پایان برسد. بحران مالی یا به عبارت دیگر پرتگاه مالی به شرایطی اطلاق می‌شود که مخارج دولتی کاهش یابد و همزمان مالیات‌ها نیز افزایش یابد، بر اساس قانون آمریکا قرار است این قانون در ماه ژانویه اجرا شود مگر اینکه قانونگذاران آمریکایی مانع از اجرای آن شوند.

آدریان دی (Adrian Day)مدیر یک موسسه مدیریت دارایی و از طرفداران افزایش قیمت طلا معتقد است «ریسک اصلی در واشنگتن است که ناگهان با مساله بحران مالی درگیر شد و با پیشنهاد یک برنامه جامع برای کاهش شدید مخارج دولتی و برنامه‌های حمایتی به منظور ایجاد تعادل در بودجه روبه‌رو شد. هیچ شکی نیست که با انتظار ادامه این مشکل در آینده، وعده‌های امیدوار‌کننده بیشتری برای حل آن خواهیم شنید و بازار طلا به این شرایط در کوتاه‌مدت عکس‌العمل منفی نشان خواهد داد، اما عوامل بنیادی موثر بر افزایش قیمت طلا همچنان پابرجا هستند و قیمت طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت.»

سایرین نیز معتقدند عوامل فصلی نیز به نفع بازار طلا است و قیمت طلا را افزایش خواهد داد.

طرفداران ثبات یا نوسانات اندک قیمت طلا انتظار دارند بازار طلا در هفته آینده در محدوده قیمت‌های حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و ۱۷۳۵ تا ۱۷۵۰ دلار برای قیمت‌های مقاومتی در نوسان باشد.

فرانک لش (Frank Lesh)، کارگزار و تحلیلگر بازارهای آتی در یک موسسه سرمایه‌گذاری و طرفدار ثبات قیمت‌ها در هفته آینده معتقد است «جهش ناگهانی قیمت طلا در هفته‌های گذشته، یک روند فریبنده بود. کسانی که جمعه گذشته در زمان افزایش قیمت طلا برای پنج هفته متوالی، اقدام به خرید طلا کردند؛ متوجه شدند این روند ادامه نخواهد داشت و دچار مشکل خواهند شد، به همین دلیل با شروع روند نزولی بازار که به ضرر آنها بود، اقدام به نقد کردن معاملات خرید هفته گذشته کردند و دارایی‌هایشان از طلا را فروختند. باید متذکر شد اکثر بازارها در این روزها در انتظار نتیجه مناقشات برای حل مشکل بحران مالی هستند، زیرا در هر لحظه سرمایه‌گذاران با احتمال وجود یا عدم وجود ریسک رو به رو هستند و هیچ کس واقعا نمی‌داند شرایط چگونه تغییر خواهد کرد. با توجه به اینکه در انتهای سال ۲۰۱۲ قرار داریم، عاملان بازار اقدام به فروش اوراق خود به هدف کسب سود (profit taking) می‌کنند و از سوی دیگر در انتهای سال، همواره تعداد زیادی از افراد به منظور نشان دادن درآمد کمتر برای پرداخت مالیات کمتر، اقدام به فروش اوراق بهادار (tax selling) می‌کنند. از آنجا که این شرایط واضح است، پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌های طلا در یک محدوده بسیار کوچک کاهش خواهد یافت؛ بنابراین انتظار ثبات قیمت‌ها را در هفته‌های آینده دارم.»

طرفداران کاهش قیمت طلا در هفته آینده اعتقاد دارند بازار طلا توان خروج از محدوده قیمتی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس را ندارد و از سوی دیگر کاهش قیمت طلا به سطح ۱۷۰۰ دلار در روز چهارشنبه نشان می‌دهد بازار در آینده به سمت کاهش قیمت طلا پیش خواهد رفت.