موتور آتی گرم شد

افزایش قیمت سکه در بازار آتی به ۵ درصد رسید

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه دیروز در بازار آتی پس از چند روز که سیر نزولی به خود گرفته بود در پایان مبادلات توانست با افزایش نزدیک ۵ درصد رو به رو شد. روند دادوستدها در بازار آتی دیروز متناسب با بازار نقدی و متاثر از گمانه‌زنی‌ها با افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت‌ها رو به رو شد. در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان بر این باورند نوسان قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و دلیل اصلی آن هم وجود شایعات بسیار پیرامون پارامترهای اقتصادی و غیراقتصادی است.

به نظر اغلب تحلیلگران، انتظارات پیرامون روند حرکتی قیمت‌ها بستگی به اخبار و گزارش‌های سیاسی منتشر شده ظرف چند روز آینده دارد و این در شرایطی است که تصمیمات دولت در خصوص بازار ارز و سکه و پایین آمدن سطح تقاضا می‌تواند روی روند کاهشی قیمت‌ها تاثیر گذار باشد.

(اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده کاهش قیمت ارز ادامه پیدا خواهد کرد و التهاب‌ها کم خواهد شد.) البته فعالان بر این باورند همین اخبار و تصمیمات باعث شده مشتریان با ترس و مکث معاملاتشان را انجام دهند و سعی می‌‌کنند موقعیت تعهدی بازی نداشته باشند.

انتشار رسمی دو خبر مربوط به «مخالفت کاخ سفید در برابر تحریم‌های جدید علیه کشورمان» و «آمادگی دولت اوباما مبنی بر مذاکره دو جانبه با ایران در صورت اعلام آمادگی این کشور» دست به دست هم داد تا با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار نقدی، همچنان تعداد موقعیت‌های فروش در بازار آتی بیشتر از تعداد موقعیت‌های خرید باشد و فروشندگان در بازار آتی بیشتر باشند. اگر چه نوسان در معاملات آتی زیاد است؛ اما این نوسان جهت گیری خاصی ندارد، همچنین قیمت جهانی طلا طی روزهای اخیر با یک یا دو دلار افزایش و کاهش روزهای باثباتی را سپری کرده است. (بامداد روز شنبه قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته در بازارهای جهانی با یک هزار و ۷۱۵ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر اونس نزدیک ۱۱ دلار کاهش نرخ را تجربه کرد.) همه این عوامل در شرایطی دادوستدهای بازار آتی را با افت و خیز همراه کرده که براساس گفته اغلب معامله گران، می‌توان به رونق دوباره بازار آتی پس از برداشتن محدودیت‌های درون‌زای بازار امیدوار بود، از بین بردن محدودیت‌های مربوط به کد معاملاتی جدید و افزایش تعداد موقعیت‌های تعهدی خرید یا فروش می‌تواند از شرایط جدیدی باشد که شرایط بهبود بازار آتی را تحقق بخشد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی انتشار هر گونه اخبار یا گزارش می‌تواند مسیر قیمت‌ها را مشخص کند.

در مجموع در بازار دیروز، قیمت سکه برای هر یک از سررسیدها نزدیک ۵ درصد افزایش داشت، اما نکته اصلی اینجا بود که شیب افزایشی قیمت‌ها در مبادلات عصر با سرعت بیشتری دنبال شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید آذرماه با افزایش ۵۳/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با افزایش ۶۱/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان، سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۶۲/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان قرار گرفت. البته تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در هر یک از سررسیدها روند افزایشی به خود گرفت این در حالی بود که تنها در سررسیدهای نزدیک آذرماه تعداد موقعیت‌های تعهدی باز اندک و در سایر سررسیدها همچون دی و بهمن این تعداد بیشتر بود. البته بسته به دور بودن سررسیدها، استراتژی معامله گران در هر یک از سررسیدها تفاوت دارد؛ در حالی برخی از افت دوباره قیمت‌ها و استفاده از موقعیت‌های فروش برای کسب سود خبر می‌دهند که عده‌ای دیگر بر این باورند گرفتن موقعیت‌های خرید برای سررسیدهای دور همچنان یکی از رفتارهای درست معاملاتی است که فعالان با استفاده از آن می‌توانند به شرایط بهتری دست پیدا کنند. البته برای فعالان روایت‌ها از آینده متفاوت است؛ در حالی که برخی شرایط افزایشی را به تاثیر از افزایش قیمت طلای جهانی و پارامترهای غیر‌اقتصادی برای آینده قابل‌تحقق می‌دانند که برخی دیگر خوش‌بینی پیرامون وضعیت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و تصمیمات دولت در خصوص کاهش سطح تقاضای ارز را از عوامل تاثیرگذار روی کاهش التهاب‌ها در بازار تلقی می‌کنند.