به گزارش روابط عمومی بورس انرژی ایران، نقوی در این جلسه بر تلاش برای ایجاد نهاد تنظیم‌گر حوزه انرژی در کشور تاکید و پیشنهاد کرد اتاق بازرگانی این خواسته را برای گنجانده شدن در سند برنامه هفتم توسعه، مطالبه کند. او افزود: از جمله راهکارها برای ساماندهی وضعیت برق کشور، انحصارزدایی در صادرات برق است و این انحصار باید از شرکت توانیر گرفته شود و اجازه داد بخش‌خصوصی در صادرات این بخش ورود کند. نقوی همچنین تصریح کرد سرمایه‌گذاری روی بهینه‌سازی مصرف برق هنگامی توجیه‌پذیر خواهد بود که برق به عنوان یک کالا قلمداد شده و قیمت آن واقعی شود.

پیچیدگی‌های مالی، مانع توسعه صنعت برق

در این جلسه، پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق، نیز پیش‌بینی کرد که میزان مصرف برق در کشور فراتر از رقم فعلی خواهد رفت. باقری ریشه ناترازی در برق را که به پیشی‌گرفتن مصرف از تولید دامن زده است فقدان سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد و گفت: برای مواجهه با نرخ رشد ۵ تا ۶درصدی ناترازی برق در کشور، باید برای احداث نیروگاه‌ها جهت تولید ۵هزار مگاوات برق در سال برنامه‌ریزی کرد که این میزان نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم ۵میلیارد دلاری دارد. او یادآور شد که پیک مصرف طی سال گذشته، ۶۹هزار مگاوات بود.

باقری همچنین فرسودگی نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق کشور را گوشزد کرد و با اشاره به اینکه میزان تلفات در بخش توزیع حدود ۱۱درصد است، تصریح کرد که منابع درآمدی دولت کفاف سرمایه‌گذاری جدید در صنعت برق را نمی‌دهد و این در حالی است که بخش ‌خصوصی نیز به دلیل مدل‌های ناکارآمد مالی و عدم اطمینان از بازگشت سرمایه، رغبت و تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

رئیس سندیکای صنعت برق وجود پیچیدگی در معادلات مالی را از جمله عواملی عنوان کرد که به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بهینه‌سازی مصرف نمی‌انجامد و افزود: برای ایجاد توازن در برق کشور و پایان‌دهی به نابسامانی‌ها در این بخش، دولت باید شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت برق را شفاف و قابل اطمینان کند.در همین رابطه، حمیدرضا صالحی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز تصریح کرد که وزارت نیرو باید برنامه شفاف خود در حوزه برق را اعلام کند تا بخش‌خصوصی بر اساس برنامه‌های اعلامی دولت، راهکارها و راه‌حل‌های عملیاتی را ارائه دهد.

احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در برنامه دولت

در این جلسه عبدالصاحب ارجمند، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو، احداث نیروگاه‌ها برای تولید ۳۵هزار مگاوات در سال را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع ناترازی برق در کشور عنوان کرد. ارجمند با اشاره به اینکه طبق این برنامه، صنایع بزرگ کشور باید نسبت به احداث ظرفیت نیروگاهی با ظرفیت ۱۰هزار مگاوات اقدام کنند، اظهار کرد: در حال حاضر، قرارداد ۵هزار مگاوات آن منعقد شده است. او افزود: از محل تجدیدپذیرها هم ۱۰هزار مگاوات دیگر باید تامین شود و ۱۵هزار مگاوات باقی‌مانده نیز قرار است از محل نیروگاه‌های برق حرارتی که تحت مدیریت وزارت نیروست، تولید و تامین شود. ارجمند با بیان اینکه ظرفیت بهینه‌سازی بخش مصرف برق، رقمی معادل ۳۰ هزارمگاوات است، گفت: با اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف و همچنین احداث نیروگاه‌ها و طرح‌های جدید، علاوه بر تامین برق مورد‌نیاز کشور، ۲۵هزار مگاوات ظرفیت مازاد برای صادرات تا سال ۱۴۱۰ ایجاد می‌شود. مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای صنعت برق در کشور را ۷۴میلیارد دلار اعلام کرد.