گروه بورس کالا - سحر نمایشی: برخلاف روند نزولی بازار فلزات پایه در یک ماه اخیر و شکست سد مقاومتی قیمت‌ها در این بازار، تغییری در میزان رونق معاملات رخ نداده است.

حدود یک ماه است که قیمت‌ها نزولی شده و بازار از التهاب افتاده، اما این روند کمکی به رونق معاملات در بازار نکرده و حتی بازار را در ابهام بیشتری فرو برده است. به گفته برخی از آگاهان بازار فلزات، زمانی معاملات رونق می‌یابد که قیمت‌ها ثابت و تجار به بازار اعتماد پیدا کنند، در غیر این صورت نوسان در بازار همانند موجی نظم بازار را در هم می‌ریزد.
بر همین اساس هفته گذشته نیز قیمت‌ها نسبت به هفته ما قبل افت کرد که این کاهش قیمت، بیشترین افت در یک ماه اخیر بوده است. البته این روند نزولی که پس از تعطیلات محرم ثبت شد به یکباره متوقف شد و قیمت‌ها تا پایان هفته ثابت ماند. هفته گذشته معاملات فلزات پایه از روزسه‌شنبه آغاز شد، چرا که بعد از تعطیلات ایام محرم، معاملات بازار آزاد فلزات در روز دوشنبه همچنان بی‌رونق بود و خبری از اعلام قیمت از سوی تجار نبود اما از روزسه‌شنبه معاملات آغاز شد که نرخ‌های اعلامی از سوی تجار در مقایسه با هفته قبل پایین‌تر بود هرچند بازار فلزات تا پایان هفته با همین قیمت‌ها به کار خود ادامه داد. به گفته معامله‌گران طی هفته گذشته رونق بازار پس از سه هفته نوسان بهبود بیشتری داشت. البته کارشناسان معتقدند که تا زمان عرضه محصولات دیگر در بورس باید منتظر ماند و دید که قیمت‌ها کاهشی خواهد شد یا ثابت خواهد ماند، چرا که معاملات فلزات پایه طی هفته گذشته در بورس کالا انجام نشد و نرخ‌ها در غیاب معاملات بورس و تنها بر اساس عرضه و تقاضای بازار آزاد کشف شد.
در همین حال بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها به نظرنمی رسد طی هفته آینده در صورت کاهش پله‌ای نرخ ارز و کنترل نرخ‌ها توسط دولت با صعود قیمت فلزات مواجه شویم که با توجه به این قضیه طبیعتا بازار فلزات پایه باید شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد هرچند که به دلیل ضرر و زیان‌های ناشی از افزایش ناگهانی قیمت فلزات در ماه‌های اخیر و ریزش یکباره بازار، تجار دید مناسبی ندارند و ریسک سرمایه گذاری در این بازار را بالا می‌دانند.