کامرز بانک: قیمت طلا در سال 2013 به 2 هزار دلار به ازای هر اونس می‌رسد
گروه بورس کالا - قیمت سکه در بازار داخلی در حالی نوسان اندکی داشت که برای بازارهای جهانی روند نزولی بود.

کامرز بانک از افزایش قیمت‌ها می‌گوید
قیمت طلا هفته گذشته در شرایطی در محدوده یک هزار و ۷۰۰ دلار تا یک هزار و ۷۵۰ دلار به ازای هر اونس در نوسان بود که عده‌‌ای بر این باورند عدم قطعیت پیرامون به توافق نرسیدن دولت و نمایندگان کنگره روی موضوع افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌تواند قیمت طلا را تا دو هفته آینده به مرز یک هزار و ۷۸۰ دلار تا یک هزار و ۸۰۰ دلار برساند. البته برای طلا پیش بینی‌ها متفاوت است؛ موسسه کامرز بانک احتمال داده بانک مرکزی همچنان به عنوان بزرگ‌ترین خریداران خالص طلا برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۱۳ باقی بماند، زیرا این فلز همچنان به عنوان بخش کوچکی از ذخایر ارزی اقتصادهای در حال ظهور شناخته می‌شود. براساس گزارش اخیر این موسسه، برای فلزات گرانبها در سال ۲۰۱۳ قیمت طلا به بیش از ۲ هزار دلار به ازای هر اونس خواهد رسید و به طور متوسط قیمت سالانه روی محدوده یک هزار و ۹۵۰ دلار به ازای هر اونس باقی می‌ماند. برای سایر فلزات گرانبها همچون نقره متوسط قیمت‌ها ۴۰ دلار، پلاتین ۱۸۷۵ دلار و پالادیوم ۸۵۵ دلار به ازای هر اونس خواهد بود. البته تحلیلگران بر این باورند خریداران طلا در هند کمتر فعال هستند و افزایش خرید طلا و تضعیف روپیه در کنار سایر محدودیت‌های وارداتی در این کشور باعث شده قیمت این فلز با نوسان همراه شود. تمام این گزارش‌ها در حالی بازار را تحت تاثیر قرار داده که کارشناسان معتقدند توافق بر سر افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها در حال نزدیک شدن است. انتشار داده‌های اقتصادی در ایالات متحده، گزارش‌های مربوط به بازدهی اوراق قرضه در اروپا، نشست ماه دسامبر فدرال رزرو FOMC پیرامون محرکه‌های بیشتر پولی و ناآرامی‌های سیاسی در مصر و سوریه در کنار موضوع برنامه‌های مربوط به انرژی صلح آمیز هسته‌‌ای ایران از پارامترهایی هستند که توانسته روی روند مبادلات تاثیرگذار باشد.
هفته‌‌ای که به خیر گذشت
در بازار داخلی ارز و سکه طی هفته گذشته به دلیل رکود طبیعی موجود در بازار پس از ایام سوگواری، روند قیمت‌ها تغییر زیادی نداشت، اما نوسان قیمت با همان محدوده اندک ادامه پیدا کرد. اخبار و گزارش‌های منتشر شده پیرامون مذاکرات هسته‌‌ای در کشورمان و توافق کلی روی اینکه در روزهای آینده شرایط برای فضای مثبت مذاکرات مهیا می‌شود از مهم‌ترین اخبار و پارادایم هایی بود که توانست روند بازار را آرام کند. البته کاهش سطح تقاضا برای خرید ارز و سایر ارزهای معتبر در کنار موضوع مربوط به تامین نیازمندی‌های بازار به تاثیر از توافق کلی روی دلار ۲ هزار و ۵۰۰ تومان همگی در کنار هم باعث شده بود روند دادوستدها تغییر پیدا کند. در هفته پیش رو نیز پیش بینی شده روند قیمت‌ها در همان نوسان اندک پی گرفته شود و چه بسا شاهد کاهش قیمت نیز باشیم، زیرا کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی این مسیر حرکتی را هموارتر می‌کند.
آتی پشت سر نقدی
معاملات بازار قراردادهای آتی سکه نیز هفته گذشته در شرایطی پی گرفته شد که معامله گران بر این باورند تغییرات بازار آتی منطبق با بازار نقدی خواهد بود؛ اما تغییرات مربوط به محدودیت‌های معاملاتی می‌تواند روند حجمی و ارزش دادوستدها را عوض کند.