گروه بورس جهانی- براساس داده‌های موسسه پلاتس، قیمت پلی کربنات در اروپا با توجه به تقاضای فشرده برای آن با رشد در ماه دسامبر روبه رو خواهد شد. پلی کربنات یک پلیمر ترموپلاستیک است که در تولید خودرو، هواپیما، صنایع بهداشتی و پزشکی، لوازم دیالیز، ساخت دیسک‌های فشـرده و ماسک‌های گاز و پوشش‌های محافظ استفاده می‌شود. گر چه در ماه‌های گذشته قیمت پلی کربنات کاهش را تجربه کرده است، اما با توجه به افزایش تقاضا برای این کالا، احتمال رشد قیمت آن در ماه دسامبر می‌رود. در همین حال برخی از تاجران معتقدند، تقاضا برای خرید پلی کربنات در بازارهای جهانی در حال رشد است و البته در بازار اروپا این موضوع چشمگیرتر است.

گرچه قیمت پلی‌کربنات در این موسسه ارزیابی نمی‌شود، اما یکی از اصلی ترین مواد اولیه تولید پلی کربنات یعنی فنل با نرخ ۳۰۵ یورو در هر متریک تن اعلام شده است که اندکی افزایش قیمت را تجربه کرده است.

این در حالی است که تقاضای جهانی برای خرید پلی کربنات با توجه به اقتصاد ضعیف و بحران منطقه یورو در ماه‌های گذشته بسیار ضعیف بوده است و از این رو قیمت پلی کربنات هم با توجه به فشارهای موجود افزایش پیدا نکرده است. یکی از تولیدکنندگان فنل در خصوص بازار اپوکسی رزین ها و همچنین پلی کربنات می‌گوید: تقاضای داخلی برای خرید و همچنین صادرات به چین اندک است.

افت قیمت پروپیلن در آسیا

قیمت پروپیلن در بازارهای آسیا در هفته گذشته با افت همراه شد. تقاضای پایین در بازار پلی پروپیلن از دلایل عمده افت قیمت این کالا عنوان شده است.از این رو قیمت پروپیلن در کره یک هزار و ۲۹۰ دلار فوب اعلام شده است. در همین حال پروپیلن در چین در سطح قیمتی یک هزار و ۳۶۰ دلار و سی اف آر بود. از سوی دیگر، این کالا در جنوب شرق آسیا با قیمت یک هزار و ۲۶۰ دلار سی اف آر معامله شد که نسبت به هفته‌های اخیر ۵ دلار کاهش یافت. در تایوان هم قیمت پروپیلن در سطح یک هزار و ۳۳۵ دلار در هر تن بود. این در حالی است که قیمت پلی اتیلن ترفتالات (PET) در چین و کره جنوبی طی هفته گذشته با افزایش اندک روبه رو شد.

کاهش سود بزرگ‌ترین تولیدکننده اتیلن در کره‌جنوبی

بزرگ‌ترین تولیدکننده اتیلن و نفتا در کره جنوبی سود خالص خود را در نه ماه نخست سال جاری ۱۳۳۵ میلیون دلار اعلام کرد که ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

براساس داده‌های پلاتس، سود عملیاتی این شرکت ۵/۳۹ درصد کاهش یافته و ۲۰۷ میلیارد دلار در نه ماه اول سال بوده است، در مدت مشابه سال گذشته این سود ۳۴۳ میلیارد دلار ثبت شده بود. این در حالی است که این موسسه اعلام کرده که این شرکت سود خود را در ماه‌های آخر سال اعلام نکرده است. این شرکت ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن را دارد و همچنین قادر به تولید ۹۷۰ هزارتن پلی پروپیلن، ۲۴۰ هزارتن بوتادین و ۷۸۰ هزارتن تن بنزن در سال است.

در همین حال شرکت KPIC هم در کره جنوبی از افت سود خالص خود در سه ماهه سوم سال خبر داده است. سود عملیاتی سه ماهه سوم KPIC با ۸۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته روبه رو شده است.

KPIC بزرگ‌ترین تولیدکننده پلی اتیلن سنگین در کره‌جنوبی است که ظرفیتی معادل ۵۳۰ هزارتن در سال را دارد. این شرکت همچنین دارای ظرفیت تولید ۴۷۰ هزارتن اتیلن و ۳۵۰ هزارتن پلی پروپیلن در سال است.