گروه بورس کالا- کتایون دارابی: فروشندگان بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید از مبادلات عقب‌نشینی کردند. به گفته فعالان اقتصادی، نامعلوم بودن وضعیت بازار ارز یکی از دلایل مهمی است که معاملات را در بازار پتروشیمی متوقف کرده است.
گرچه روز گذشته اکثر معامله‌گران به افزایش قیمت محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته اشاره کرده و می‌گویند: با شروع هفته جدید، نوسان قیمت دلار، همچنین شرایط موجود اقتصادی بازار پتروشیمی را با رشد قیمتی معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان روبه‌رو کرد.

با این حال در این روز نرخ مشخصی هم از کالاهای پلیمری توسط تاجران عنوان نمی شود و بیشتر معامله‌‌گران از فروش محصولات خود اجتناب می‌کنند. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران معتقدند: با توجه به اینکه هفته گذشته بازرسان تعزیرات در بازار پتروشیمی حضور داشتند و بسیاری از تاجران به جابه‌جایی کالاهای خود مشغول بودند، مبادلات هم به میزان زیادی کاهش یافته بود. اما با شروع هفته جدید و اتمام صورت‌برداری بازرسان تعزیرات و با توجه به اینکه جابه‌جایی کالاها توسط تاجران انجام شده است، در حال حاضر برخی از معامله‌گران، حاضر به فروش کالاهای خود هستند، اما این افراد در بازار بسیار انگشت شمارند؛ چرا که با توجه به نوسان بازار ارز، بسیاری از معامله‌گران از مبادلات خودداری می‌کنند.
نرخ پی‌.وی‌.سی جهانی رو به کاهش
البته در این روز رشد قیمت‌ها بیش از هر کالایی متعلق به پلاستیک‌ها بود و نرخ محصولاتی همچون پی‌.وی‌.سی همچنان در مرز 4 هزارتومان ثابت ماند، این در حالی است که نرخ پی‌.وی‌.سی در بازارهای جهانی در حال کاهش است و بسیاری از کارشناسان بازار پی‌.وی‌.سی اعتقاد دارند تا اواسط نوامبر هم این افت قیمت ادامه‌دار خواهد بود.
از سوی دیگر کاهش شدید مصرف‌کنندگان واقعی در بازار پی‌.وی‌.سی هم سبب شده تا بازار این کالا با رکودی همه جانبه روبه‌رو شود.
گرچه در حال حاضر نرخ پی‌.وی‌.سی توسط تاجران 4 هزارتومان در هر کیلو عنوان می‌شود، اما بسیاری از معامله‌گران معتقدند در حال حاضر نرخ منطقی پی‌.وی‌.سی در بازار باید 3 هزار و 100 تا 3 هزار و 200 تومان باشد، اما با توجه به شرایط موجود در بازار، همچنین کمبود عرضه این کالا در بازار و تشدید صادرات پی‌.وی‌.سی به کشورهای همسایه سبب شده تا بازار پی‌.وی‌.سی با افزایش قیمت تا مرز 4 هزارتومان بی‌توجه به نرخ جهانی آن روبه‌رو باشد.
از سوی دیگر بیشتر معامله‌گران می‌گویند: با توجه به اینکه نرخ پی‌.وی‌.سی در بازارهای جهانی رو به نزول است، دیگر برای واردکنندگان پی‌.وی‌.‌سی از ایران، خرید این کالا به صرفه نخواهد بود؛ چرا که می‌توانند همین کالا را با نرخ‌های پایین‌تر از بازارهای دیگر مانند کره وارد کنند. این در حالی است که بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی هم با توجه به اینکه احتمال دارد فروش خوراک به آنها با نرخ اتاق مبادلات ارزی انجام شود، در نگرانی به سر می‌برند.
با این حال بیشتر معامله‌گران از پیش‌بینی آینده خودداری می‌کنند و می‌گویند: با توجه به اینکه بازار ارز وضعیت مشخصی ندارد و بیشتر معامله‌گران در بازار پتروشیمی ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی دست از خرید بکشند.