3 copy

ثبات در بازار آزاد

در حالی که در روزهای گذشته انتشار اخبار سیاسی مثبت به همراه کاهش نرخ ارز‌‌‌های شاخص در بازار آزاد زمینه‌ساز ثبات و افت قیمت مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن شده بود، بررسی معاملات روز گذشته بورس‌کالا از افزایش قیمت پایه محصولات فولادی خبر می‌دهد. روز چهارشنبه 10‌‌‌خردادماه بیش از 146‌هزار تن میلگرد و حدود 20‌هزار تن تیرآهن در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد. میزان عرضه تیرآهن نسبت به هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه نیز حدود 20‌درصد افزایش داشته است. اما نوردکاران ترجیح دادند عرضه میلگرد را به‌میزان 8‌درصد کاهش دهند. از طرفی گزارش‌‌‌‌‌‌های قیمت‌گذاری در کارخانه‌های فولادی نشان می‌دهد که نرخ اکثر کارخانه‌های میلگرد بدون تغییر و در مواردی با افزیش جزئی همراه بوده است. همچنین اکثر مقاطع طویل فولادی از کاهش قیمت برخوردار شدند. به عقیده تحلیلگران، سفر سلطان عمان به ایران را که موجب ثبات نسبی بهای دلار در کانال 50هزارتومانی شده است می‌‌‌توان اصلی‌ترین عامل ثبات یا کاهش قیمت محصولات آهنی و فولادی دانست. همچنین زمزمه‌‌‌های مثبت در خصوص احیای برجام به همراه اخباری در مورد آزاد شدن ذخایر ارزی بلوکه‌شده ایران در کشورهای خارجی بر کاهش انتظارات تورمی فعالان بازار بی‌تاثیر نبوده است. در نتیجه خریداران از عرضه‌‌‌های روز گذشته بورس‌کالا استقبال نکردند؛ چرا که برخی فعالان بازار معتقدند در هفته‌‌‌های آتی بازار محصولات فولادی با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و ترجیح دادند خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

میلگرد بورسی گران‌تر از بازار

با وجود ثبات قیمت‌‌‌ مقاطع طویل فولادی در روزهای گذشته، قیمت پایه میلگرد و تیرآهن عرضه‌شده در بورس‌کالا با افزایش نرخ مواجه شد. بررسی قیمت‌ها از رشد بیش از 2درصدی این دومحصول در معاملات رینگ داخلی خبر می‌دهد، به طوری که میلگرد به طور متوسط با نرخ پایه 23‌هزار و 400تومان به‌ازای هر کیلوگرم در این بستر معاملاتی عرضه شد و در نهایت با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت نهایی این محصول به 25‌هزار و 600تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. بررسی میزان تقاضا نشان می‌دهد که از دیگر عوامل عدم‌استقبال از عرضه‌‌‌های دیروز گران‌‌‌تر بودن قیمت میلگرد در معاملات بورس‌کالا نسبت به بازار آزاد بوده است؛ چرا که به گفته فعالان بازار در حال حاضر می‌‌‌توان میلگرد را در بازار آزاد با نرخی کمتر از 25‌هزار و 600تومان از برخی کارخانه‌ها خریداری کرد. بنابراین متقاضیان خرید مقاطع طویل فولادی نیز خرید از بازار آزاد را به بستر معاملاتی بورس‌کالا ترجیح داده‌‌‌اند.

آینده بازار چگونه خواهد بود؟

انتشار اخبار سیاسی ضد و نقیض به همراه نگرانی فعالان صنایع فولاد درباره اعمال محدودیت برای مصرف برق صنایع، پیش‌بینی روندهای قیمتی در صنعت فولاد طی چندماه آتی را بیش از هر وقت دیگری دشوار کرده است. به عقیده تحلیلگران، سفر سلطان عمان به ایران تنها بر نرخ ارز در کوتاه‌مدت تاثیر‌گذار نبوده است، بلکه دولت نیز انتظار دارد از طریق گشایش روابط با این کشور، صادرات غیرنفتی از جمله صادرات محصولات فولادی را افزایش دهد و بازارهای صادراتی توسعه پیدا کنند. از طرف دیگر با انتخاب‌شدن اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه، کم‌کم بازارهای اقتصادی این کشور به‌ویژه بازار فولاد از وضعیت رکود شدیدی که به دلیل عدم‌اطمینان فعالان بازار درباره سیاست‌‌‌ها پیش آمده بود، خارج خواهند شد و به‌زودی آثار رونق این بازارها در منطقه و به‌ویژه ایران بیشتر نمایان خواهد شد. افزایش صادرات می‌تواند سبب رشد ارز‌آوری در کشور شده و از التهاب بازار ارزی کشور نیز بکاهد. کاهش قیمت ارز نیز به عنوان سیگنال‌دهنده اصلی به بازار فولاد می‌تواند به کاهش نرخ این محصولات منجر شود. افزایش صادرات اما نیازمند رشد در تولید است. با توجه به تجربه قطعی برق در سال‌های گذشته و همچنین اعلام قطعی برق صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد در تابستان جاری به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف، این پرسش به میان می‌‌‌آید که صنایع توان افزایش ظرفیت را دارند؟ چرا که تجربه‌‌‌ سال‌های گذشته نشان داده است که افت تولید به دلیل قطعی برق حتی سبب کمبود در بازار داخل نیز شده است. از طرفی پس از اتمام دوره گرما و با آمدن زمستان، صنایع با مساله قطعی گاز مواجه خواهند شد که خود بر کاهش تولیدات آنها تاثیر‌گذار خواهد بود. در نتیجه نمی‌توان گفت که توسعه بازارهای صادراتی به‌تنهایی چاره مشکلات صنعت خواهد بود؛ چرا که در صورت افزایش صادرات با وجود عدم‌رشد تولید و همچنین عدم‌رفع محدودیت‌ها برای مصرف انرژی در نهایت با کاهش عرضه در بازار داخل مواجه می‌‌‌شویم که خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش نجومی قیمت‌‌‌ محصولات فولادی شود.

بازار جهانی

روند نرخ‌ها در بازارهای جهانی فولاد همچنان متزلزل است و نوسان قیمتی در این بازار مشاهده می‌شود. روز گذشته بهای سنگ‌آهن عیار 63‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به 103دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت 4‌درصد را به ثبت رساند. این در حالی است که روند قیمت این کامودیتی در اواسط ماه میلادی جاری نزولی بوده است. انتشار داده‌‌‌های ناامید‌‌‌کننده از بخش املاک و مستغلات چین موجب شد تا فعالان صنعت در زمینه کاهش تولید توافق کنند که در نتیجه سبب کاهش تقاضا و افت قیمت محصولات شده است. بهای میلگرد در چین نیز به تبعیت از قیمت سنگ‌آهن روند کاهشی را در پیش گرفته است. روز گذشته بهای هر تن میلگرد در بورس شانگهای به حدود 3‌هزار و 474یوآن (حدود 490دلار) به ازای هر تن رسید و نسبت به اواسط ماه مه حدود 6‌درصد افت قیمت را تجربه کرد. بررسی آمارها حاکی از آن است که به‌رغم پیش‌بینی‌‌‌ها، بازگشایی اقتصاد چین پس از لغو محدودیت‌ها نتوانسته است مطابق انتظارات تاثیرات چشمگیری بر رونق اقتصاد این کشور بگذارد. به‌عنوان نمونه سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات که از مهم‌ترین سنجه‌‌‌های عملکرد اقتصادی چین است، بیش از 16‌درصد در ماه میلادی گذشته کاهش داشته است؛ مساله‌ای که در نهایت به افت شدید تقاضا برای سنگ‌آهن و سایر محصولات فولادی در این کشور منجر شده است.