به گزارش باشگاه آلومینیوم، روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم به‌استثنای چین در جهان است و به‌‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آلومینا در جهان شناخته می‌شود.

با توجه به حمله روسیه به اوکراین و موضع‌‌‌گیری‌‌‌های اقتصادهای بزرگ جهانی، روسیه از دسترسی به منابع بزرگ تامین آلومینا در جهان بازماند. استرالیا و اوکراین در میان تامین‌‌‌کنندگان اصلی آلومینا به روسیه بودند. استرالیا چند ماه قبل اعلام کرد که با توجه به کاربرد گسترده این ماده در صنایع نظامی، دیگر به روسیه آلومینا صادر نخواهد کرد.

پس از آن روسیه به‌‌‌جای استرالیا، آلومینای خود را از چین و هند و طی قراردادهای بلندمدت وارد می‌کند. هم‌‌‌اکنون روسیه از نظر واردات آلومینا از هند، جایگزین چین شده و به‌‌‌عنوان سومین واردکننده اصلی آلومینا از هند شناخته می‌شود. بنابراین می‌‌‌توان گفت در حال‌‌‌حاضر از نظر حجم صادرات، باارزش‌‌‌ترین محصول صادراتی هند به روسیه، آلومیناست.

پیش از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، روسیه ۲۷۵‌هزار تن آلومینا از استرالیا وارد می‌‌‌کرد. از این میزان آلومینای واردشده، بیشترین حجم به غول آلومینیوم یعنی شرکت روسی روسال اختصاص داشت.

در ماه فوریه سال ‌‌‌جاری هند توانست خلأ ناشی از عدم‌دسترسی روسیه به آلومینای اوکراین را پر کند، به‌‌‌طوری‌‌‌که در این ماه هند ۶۳هزار و ۵۴۰تن آلومینا به ارزش ۵/ ۲۱میلیون دلار به روسیه صادر کرد. شرکت ملی آلومینیوم هند یا همان ناسیونال آلومینیوم هند (نالکو) بزرگ‌ترین و اصلی‌‌‌ترین صادرکننده آلومینا به روسیه محسوب می‌شود.

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از بازار آلومینیوم اشتباه بود؟

با وجود پیش‌بینی گلدمن‌ساکس مبنی بر بازگشت قیمت آلومینیوم به نرخ افزایشی، هنوز بازار شاهد افزایش قیمت قابل‌توجه فلز آلومینیوم نبوده است.

سال گذشته شرکت و بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس اعلام کرد که بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۳ در انتظار افزایش قابل‌توجه قیمت خواهد بود. براساس پیش‌بینی این شرکت، قیمت فلز آلومینیوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ کاهش نخواهد یافت و از ابتدای سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۳ بازار در انتظار افزایش قیمت خواهد بود. البته این افزایش قیمت با نرخ آرام خواهد بود. براساس این پیش‌بینی قیمت فروش آلومینیوم در بدو ورود به سه‌ماه پایانی سال ۲۰۲۳، ۲۴۰۰دلار (تن) خواهد بود.

البته کارشناسان بازار در گردهمایی بورس فلزات هفته گذشته از روند تغییر قیمت آلومینیوم در بورس ابراز نگرانی کرده و معتقد بودند که هنوز افزایش قیمت آلومینیوم براساس پیش‌بینی جلو نمی‌رود.

بورس فلزات لندن دوشنبه ۲۲ماه مه فروش نقدی آلومینیوم را ۲۲۶۱دلار به ازای هر تن اعلام کرد. بورس فلزات جمعه ۲۶ماه مه در حالی به کار خود خاتمه داد که فروش یک‌ماهه این فلز به ۲۲۲۳دلار به ازای تن افزایش یافته بود.

فروش سه‌ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز پایان کار بورس از ۲۲۸۳دلار و ۵۰سنت طی هفته ماقبل از آن به ۲۲۳۷دلار و ۵۰سنت کاهش قیمت یافت. فروش سه‌ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته با ۴۶دلار کاهش به ۲۲۳۷دلار و ۵۰سنت کاهش یافت.

موجودی فلز نقره‌‌‌ای طی هفته گذشته نیز با ۲۴هزار و ۵۷۵تن افزایش به ۵۷۹هزار و ۷۷۵تن رسید که ۳۹۶هزار و ۱۷۵تن معامله نقدی و ۱۸۳هزار و ۶۰۰تن معامله لغوشده بوده است.