گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی روز گذشته متاثر از شایعات ریز و درشت در خصوص لغو محدودیت‌های بورس کالا و همچنین اختلاف مجتمع‌های پتروشیمی با دولت بر سر تعیین نرخ خوراک با ارز آزاد ملتهب‌تر از روزهای اخیر شد. به طوری که در این روز اکثر محصولات پلیمری نسبت به روز شنبه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو رشد قیمت داشتند. در همین حال شایعات بسیار در بازار پتروشیمی طی دو روز اخیر سبب شده تا مبادلات متوقف شده و تاجران از اعلام نرخ خودداری کنند.این در حالی است که نرخ‌های محصولات پتروشیمی هر روز تحت تاثیر افت و خیز قیمت دلار، رشد می‌کند و تولیدکنندگان بسیاری با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند.

با این حال عدم عرضه محصولات پتروشیمی روز گذشته در بورس کالا، شایعه لغو محدودیت ۵ درصدی رقابت را بیش از پیش قوی کرد؛ چرا که بسیاری از معامله گران معتقدند؛ به احتمال زیاد فشار مجتمع‌های پتروشیمی می‌تواند نظر مساعد دولت را برای لغو محدودیت‌ها در بورس کالا جلب کند. بیشتر آگاهان بازار معتقدند که در هفته جاری به احتمال زیاد محدودیت ها لغو خواهد شد و این موضوع به نفع بازار است؛ چرا که در حال حاضر رانت بسیاری به دلیل اختلاف قیمت‌های بورس و بازار در حال توزیع بین خریداران محصولات پتروشیمی است.

در همین حال برخی از معامله‌گران می‌گویند: نرخ ۲ هزار و ۴۰۰ تومان برای دلار در بازار رسمیت پیدا کرده است و در حال حاضر هم عرضه قطره چکانی ارز در بازار داخل سبب شده تا امیدواری به آینده کاهش یابد.

این در حالی است که روز گذشته رییس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن مرکز جدید مبادلات ارزی از روز دوشنبه به صورت یکپارچه در سراسر کشور خبر داد و گفت: در این مرکز قرار است ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی که متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است، همچنین ۵/۱۴ درصد ارز حاصل از فروش نفت و ۲ تا ۱۰ درصد ارز مربوط به صندوق توسعه ملی عرضه شود.

البته بسیاری از معامله‌گران بازار پتروشیمی انتظار دارند مبادلات رینگ پتروشیمی در هفته جاری با لغو محدودیت‌ها همراه باشد. به گفته آگاهان بازار اگر این اتفاق بیفتد، نرخ‌ها باز هم در بازار پتروشیمی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اما مزیت این موضوع کاهش اختلاف قیمت بازار و بورس است و به این ترتیب رانت‌های موجود در بازار از بین خواهد رفت.

علاوه بر این امکان دارد که در هفته‌های ابتدایی لغو محدودیت‌ها، رینگ پتروشیمی با رشد قیمت‌ها مواجه شود، اما پس از گذشت چند هفته، قیمت‌ها واقعی خواهد شد و اختلاف بازار و بورس کاهش خواهد یافت.

این گروه می‌گویند: رشد قیمت پلاستیک‌ها در بازار داخل از دو هفته پیش تا کنون در بازار پتروشیمی ۲۵ درصد بوده، رقمی که بیش از پیش فعالان این بازار را نگران کرده و تولیدکنندگان بسیاری را در کما فرو برده است.

این در حالی است که روز گذشته نرخ ۷۲۴۰ در بازار داخل به رقم ۶ هزارتومان، EX۳،

۴ هزار و ۴۰۰ تومان و DOPهم به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو رسید، رقم‌هایی که به گفته بسیاری از معامله‌گران نشان از وضعیت آشفته بازار پتروشیمی دارد.