فارس- وضعیت پر تلاطم و نوسان در رینگ پتروشیمی طی ماه‌های اخیر زمینه را برای اعمال برخی ضوابط در بورس کالا فراهم کرد و قرار است از ابتدای مهر ماه نیز دو تغییر جدید در این بخش اعمال شود تا تقاضا‌های واقعی در سیستم ثبت شود. رینگ پتروشیمی که پر نوسان‌ و پر تحول‌تر‌ین رینگ بورس کالا است هر از چند گاهی برخی تغییرات در آن اعمال می‌شود که بخشی از آنها برای کنترل قیمت و بخشی نیز برای تعادل در عرضه و تقاضا است. بر اساس این گزارش ماه‌ها است که در رینگ پتروشیمی قیمت پایه آن بر اساس میانگین هفته گذشته تعیین و حداکثر ۵ درصد نیز امکان رقابت وجود دارد که در بیشتر کالا‌های مهم حداکثر نوسان اعمال می‌شد.

از یک ماه پیش به دلیل برخی نوسانات در قیمت دلار و شرایط بازار، قیمت و تقاضا در بورس کالا بیش از حد افزایش یافته بود و این باعث شد دو دستورالعمل جدید در بورس کالا اعمال شود. عدم امکان درخواست‌های متعدد خرید توسط یک مشتری با قیمت و تناژ‌های متعدد در یک‌ر‌وز و محدودیت تقاضای هر مشتری حداکثر به میزان عرضه اولیه دو دستور‌العملی بود که اعمال شد که در کنار معایبی که برای برخی شرکت‌های کوچک دارد به طور کلی بخشی از تقاضا‌‌ و قیمت‌ها را در بورس کنترل ‌کند.

بر اساس این گزارش، این دو اقدام بخشی از تقاضا را در رینگ پتروشیمی مدیریت کرد، ولی نوسان و افزایش نرخ دلار طی دو هفته اخیر به حدی بالا بود که شاید نیاز به برنامه‌ها و دستور‌العمل‌های جدید است. با توجه به شرایطی که وجود دارد به نظر می‌رسد قرار است دو دستورالعمل جدید در این رینگ اعمال شود. یکی، جزئی‌تر شدن طبقه‌بندی گروه‌‌‌ به خصوص محصولات پلیمری است. به طور مثال اگر در حال حاضر ۱۲ زیر مجموعه برای پلیمری‌ها وجود دارد با اعمال این شرایط به ۳۰ زیر گروه تقسیم می‌شود. این اقدام با توجه به هماهنگی‌های لازم با وزارت صنعت در خصوص پروانه‌های خریداران، اجرا خواهد شد. در حال حاضر هر خریداری که پروانه خرید محصولات پلیمری سنگین یا سبک را دارد، می‌تواند برای کلیه گرید‌های آن گروه خرید کند. ولی با تفکیک بیشتر زیرگروه‌ها تنها مشتریان گرید مورد نظر خود را که در پروانه آنها ذکر شده می‌توانند، خریداری کنند. دومین اقدامی که قرار است از ابتدای مهر ماه در رینگ پتروشیمی اجرایی شود، تخصیص کالا به مشتریان بر اساس نیاز ماهانه است که در سیستم بهین یاب ثبت شده تا شاید تقاضا‌ برای یک کالا واقعی‌تر شود. زیرا در حال حاضر مشتریان بر اساس نیاز سه ماهه کالا را خریداری کنند.

برنامه‌هایی که طی این یک ماه اجرا شده و دو اقدامی که ذکر شد و از ابتدای مهر اعمال می‌شود همه در راستای مدیریت تقاضا و ثبت تقاضا‌های واقعی است.

با اعمال این دو دستور العمل جدید در رینگ پتروشیمی، در یک‌ماه اخیر چهار اقدام برای کنترل تقاضاهای کاذب اجرایی شده که دو برنامه‌ای که در یک ماه گذشته اعمال شد برای رینگ فلزات و پتروشیمی مشترک بود، ولی اقداماتی که از هفته آینده اجرا می‌شود تنها مختص رینگ پتروشیمی است.