وی افزود: در بورس‌کالا برای انتشار این اوراق، می‌توان مس یا مواد اولیه پتروشیمی را تحویل داد؛ یعنی سلف ارزی که با نرخ ارز تامین مالی می‌شود و تسویه آن خارج از اتاق پایایای خواهد بود، فرآیند تسویه در آن به صورت اعتباری و پرداخت ارزی است. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران گفت: در این روش تامین مالی، در موعد سررسید اگر اوراق سلف استاندارد ارزی، آپشن نداشته باشد، تحویل به صورت فیزیکی در گمرک خواهد بود و اگر اوراق دارای آپشن باشد، تسویه با نرخ سود اوراق تبعی آن انجام خواهد شد. شرکت‌های مختلف از طریق این اوراق می‌توانند ریسک‌های خود را در مقابل نوسانات ارزی پوشش دهند. رحمتی ادامه داد: به‌عنوان مثال ممکن است یک شرکت صادرکننده تمایل داشته باشد که از منابع ارزی خود برای سرمایه‌گذاری آتی استفاده کند. در این صورت صادرکننده می‌تواند این منابع ارزی را به حساب ناشر اوراق سلف ارزی واریز کند و در سررسید با اعمال آپشن اوراق با نرخ ۳ تا ۵درصد، ارزی را که در سنوات قبل در زمان انتشار اوراق به ناشر داده است با دریافت سود خود مجددا پس بگیرد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالا اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در بورس‌کالا انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر بانک‌مرکزی برخی از قیود این روش را بپذیرد، می‌توان بازار را به‌شدت بزرگ کرد؛ این روش ضمن رفع چالش تامین مالی، زمینه تامین مالی ۵ تا ۶میلیارد دلاری در کشور را فراهم می‌آورد. رحمتی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که ما در عمل صندوق ارزی نداریم و در صندوق توسعه ملی نیز منابع بسیار ناچیزی باقی مانده که با این وضعیت تامین مالی پروژه‌های بزرگ تقریبا غیرممکن است. به گفته معاون بورس‌کالا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اوراق راه‌حلی مهم برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ هستند و در کشور، هم عرضه و هم تقاضا برای این اوراق وجود دارد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالا در خصوص تامین مالی صنعت خودرو از مسیر بورس‌کالا نیز گفت: بورس‌کالای ایران این طرح را داشت که در صورت تداوم عرضه خودرو در این بازار، سازوکار پیش‌‌‌فروش به‌گونه‌‌‌ای باشد که مردم از بورس به صورت بلندمدت خودرو خریداری کرده و اوراق دریافت کنند، تامین سرمایه‌ها به جای مردم پول را به خودروساز پرداخت کنند و اوراق بهادار نزد خریداران خودرو را به‌عنوان توثیق بپذیرند. با این روش می‌توانستیم خرید دین را در حجم بالا به صورت خرد و به پشتوانه توثیق الکترونیکی اوراق داشته باشیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های تامین سرمایه موافق این طرح بودند و بسیار از آن استقبال کردند؛ چون قرار بود دارایی مردم یعنی اوراق بهادار آنها را که قصد فروش نداشتند، به‌عنوان توثیق از آنها بپذیرند و می‌توانستیم با این طرح خرید دین را در صنعت خودرو پیاده‌سازی کنیم. در این خصوص با دو شرکت خودروساز بزرگ نیز مذاکره کردیم. اینها مثال‌هایی است از طرح‌هایی که می‌توان برای تامین مالی صنایع از آنها بهره برد. رحمتی افزود: موضوع دیگری که در بورس‌کالا مورد بررسی قرار گرفته، استفاده از اوراق گام به‌عنوان نوعی اعتبار اسنادی استانداردشده با قابلیت تغییر ذی‌نفع است. در این اوراق خریدار اول با وثیقه‌گذاری نزد بانک، اوراق گامی دریافت می‌کند که می‌‌‌تواند مانند پول به‌عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار گیرد و فروشنده کالای اول نیز می‌تواند کالای بعدی موردنیاز خود را با استفاده از این اوراق گامی که از خریدار دریافت کرده، بدون نیاز به وثیقه‌گذاری خریداری کند و تنها نیاز است در سامانه بانک مرکزی تغییر ذی‌نفع برای اوراق اعمال شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای این امر صرفا یک شرط برای تغییر ذی‌نفع اوراق گام وجود دارد و آن هم این است که تسویه خارج از پایاپای برای این اوراق حذف شود و تسویه داخل اتاق پایاپای را به صورت اعتباری داشته باشیم؛ به گونه‌ای که به سامانه مربوطه در بانک مرکزی متصل شده و دسترسی لازم را دریافت کنیم تا دارنده جدید اوراق را اعلام کنیم.