1 copy

این درحالی است که کاهش تقاضا در چین به دلیل لغو یارانه برای خرید خودروهای برقی و همچنین پر شدن موجودی انبارهای تولیدکنندگان این خودروها ادامه دارد. همچنین برخی شرکت‌های اصلی تصمیم گرفته‌‌‌اند با کاهش تولید خود به‌طور موقت و اخلال در زنجیره عرضه از ورود بازار لیتیوم به رکود جلوگیری کنند.

در بازار اورانیوم نیز به دلیل موج جدید استقبال از انرژی هسته‌ای در غرب و تصویب این انرژی در رده سوخت‌‌‌های پاک در انگلستان که در نتیجه موجب بهبود تقاضا برای این فلز می‌شود، بهای اورانیوم افزایشی شد.

 لیتیوم در کف قیمتی  17ماهه

ریزش بهای لیتیوم در شرق آسیا همچنان ادامه دارد. شنبه گذشته بهای لیتیوم‌کربنات در چین به 182‌هزار و 500یوآن (حدود 27‌هزار دلار) به‌ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 8درصدی و بازده ماهانه منفی 40درصدی را به ثبت رساند. همچنین این سطح قیمتی حدود 70‌درصد کمتر از سقف قیمتی این کامودیتی در نوامبر گذشته است. تداوم خوش‌بینی نسبت به افزایش عرضه در سال میلادی جاری نسبت به 2022 مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر سقوط قیمت لیتیوم در دنیا نامیده می‌شود. از طرفی تصمیم سیاستگذاران چین مبنی بر قطع یارانه برای کمک به خانوار‌‌‌هایی که قصد خرید خودروهای برقی در این کشور را دارند بر کاهش فروش تولید‌‌‌کنندگان این نوع خودروها بسیار موثر بوده و در نتیجه تقاضا برای لیتیوم از طرف شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته است. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که تولید بیش از حد باتری‌‌‌های الکتریکی در پایان سال 2022 موجب شده است تا موجودی انبارهای این شرکت‌ها بیشتر از حد نیاز پر شده و در نتیجه مجبور به فروش کالا‌‌‌ها با تخفیف‌‌‌های زیاد شوند.

 تعیین سقف قیمتی

به گزارش رویترز، تولید‌‌‌کنندگان برتر لیتیوم در اروپا طی هفته گذشته تصمیم گرفتند کف قیمتی 250‌هزار یوآنی را برای هر تن لیتیوم تعیین کنند.

برخی کارشناسان معتقدند که این طرح در راستای جلوگیری از کاهش‌‌‌ بیشتر قیمتی و رخداد رکود در این بازار گرفته شده است. این شرکت‌ها همچنین اعلام نکرده‌‌‌اند که تا چه زمانی این کف قیمتی را اجرا خواهند کرد. با این حال برخی خریداران معتقدند که احتمال اجرای این طرح ضعیف است؛ چرا که تقاضای جهانی برای این کالا نسبت به سال گذشته میلادی به طرز محسوسی کاهش یافته است. به گزارش رویترز، برخی از خریداران معتقدند که اگر در قیمت 250‌هزار یوآنی مشتری وجود نداشته باشد، تولید‌‌‌کنندگان مجبور خواهند شد قیمت خود را کاهش دهند.

 کاهش مصنوعی عرضه لیتیوم

ریزش شدید بهای لیتیوم در دنیا، به‌خصوص شرق آسیا، موجب شده است تا شرکت‌های چینی تولید مواد کلیدی برای باتری‌‌‌های برقی را در یک مرکز کلیدی کاهش دهند. به‌گزارش نشریه چینی The Paper برخی از تولید‌‌‌کنندگان لیتیوم در ییچون، شهری در جنوب شرقی چین، از جمله دو تولید‌‌‌کننده اصلی، نرخ تولید را کاهش داده‌اند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند.

 به گزارش بلومبرگ، این منطقه حدود 11‌درصد از کل تولید لیتیوم‌کربنات این کشور را در سال 2022 به عهده داشته است. افزیش قیمت لیتیوم طی سال میلادی گذشته به رونق تولید و افزایش درآمد در شهر ییچون که در نزدیکی معدن لیتیوم قرار دارد منجر شده بود.

سوزان زو، تحلیلگر ریستاد انرژی معتقد است، تعلیق پالایش در شهر ییچون و کاهش تولید ممکن است از رکود قیمت حمایت و به تثبیت بهای کربنات‌لیتیوم در کوتاه‌مدت کمک کند.

وی همچنین اظهار کرد، با‌‌‌این حال افزایش قابل‌توجه قیمت تنها با بهبود چشمگیر تقاضا رخ می‌دهد که بعید است در کوتاه‌مدت شاهد این اتفاق باشیم. از طرفی غول‌های چینی Ganfeng Lithium Group Co  و  Tianqi Lithium Corp که هر دو در سال 2022 درآمدی بی‌سابقه داشتند، در ابتدای ماه میلادی جاری اعلام کردند که کمبود جهانی مواد باتری می‌تواند در آینده کاهش یابد.

 بازار اورانیوم

پس از طی یک دوره روند نزولی، بهای اورانیوم در کانال افزایشی قرار گرفت. شنبه گذشته بهای معاملات آتی اورانیوم در بورس کالای نیویورک به 50دلار به ازای هر پوند رسید و بازده ماهانه مثبت 3‌درصد را به ثبت رساند؛ چرا که خبرها از بهبود تقاضا برای این فلز نقره‌‌‌ای حکایت دارند.

به‌تازگی دولت بریتانیا به‌منظور تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت و بهبود تاسیسات هسته‌‌‌ای، انرژی‌‌‌ هسته‌‌‌ای را در طبقه انرژی‌های سازگار با محیط‌زیست قرار داد. این تصمیم در راستای تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تایید انرژی هسته‌‌‌ای به‌عنوان انرژی پایدار در ژوئیه سال میلادی گذشته بوده است.

همچنین در شرق آسیا، ژاپن لایحه‌‌‌ای را تصویب کرده است که به رآکتور‌‌‌های هسته‌‌‌ای با قدمت بیش از 60سال در صورت ارتقای ایمنی، اجازه می‌دهد همچنان کار کنند. این اقدام به دنبال صدور دستور ساخت نیروگاه‌‌‌های جدید و تایید راه‌اندازی 17رآکتور خاموش در این منطقه انجام شده است. البته بررسی خبرها می‌گوید که عرضه نیز در حال افزایش است.

شرکت معدنی Cameco به‌تازگی اعلام کرد که قصد دارد یکی از معادن خود را که در نزدیکی رودخانه مک‌آرتور قرار گرفته است بازگشایی کند. همچنین Kazatomprom، بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم در دنیا پیش‌‌‌بینی می‌کند که تولید خود را تا سال 2024 بین 4 تا 18‌درصد افزایش دهد. با این حال به‌رغم عملکرد مالی خوب این شرکت در 2022،Kazatomprom  پیش‌بینی تولید خود برای سال جاری میلادی را کاهش داد و اعلام کرد که تاخیر مداوم یا دسترسی محدود به برخی مواد حیاتی برای تولید، از جمله اسید سولفوریک و سایر تجیهزات بر برنامه‌‌‌های تولید این شرکت تاثیر منفی گذاشته است. همچنین این شرکت در ماه گذشته اعلام کرد که به لطف افزایش 31درصدی میانگین قیمت اورانیوم درآمد کل سال میلادی گذشته آن حدود 115‌درصد افزایش یافته است. این شرکت در سال 2022 بیش از 11‌هزار تن اورانیوم تولید کرده؛ اما میزان تولید آن نسبت به سال 2021 حدود 4‌درصد کاهش داشته است.