ورق گرم صادراتی چین نزولی

مرکز خدمات فولاد ایران- دو هفته اخیر قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین به کره ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. قیمت فعلی ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار (سی اف آر حمل سپتامبر) است. با اینکه کره‌ای‌ها قبول دارند قیمت‌ها به کف رسیده ولی باز هم در خرید تردید دارند چون وضعیت بازار تا پایان سال روشن نیست. فعلا موجودی آنها کافی است. قیمت ورق گرم چین به قیمت تمام شده تولید رسیده و دیگر جایی برای کاهش ندارد ولی باز هم خطر کاهش قیمت وجود دارد. همچنین هفته اخیر بائو استیل و ووهان استیل چین قیمت ورق گرم تولید سپتامبر خود را ۷/۱۵ دلار در هر تن کاهش دادند.

ورق سرد ترکیه در سکوت

قیمت ورق سرد در ترکیه ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن از اواسط جولای تاکنون کاهش یافته به ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. تجار داخلی در ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار در حال فروش هستند. ورق گرم کارخانه‌ها ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار است و از جانب تجار در ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار در هر تن عرضه می‌شود. فعلا خودروسازان فعالیت زیادی ندارند و بازار ورق سرد را در کنار نزدیکی تعطیلات عید فطر راکدتر کرده ولی در کل انتظار می‌رود با توجه به رشد قیمت قراضه بازار ورق ترکیه هم بهبود یابد.

بازار ورق تخت اروپا در سکوت

در حالی که در اغلب نقاط اروپا اوج زمان تعطیلات تابستانی است بازار ورق تخت این حوزه در سکوت است. برخی کارخانه‌ها سعی دارند قیمت را بالا ببرند ولی معامله‌ای در قیمت‌های بالاتر بسته نشده است. در شمال غرب اروپا قیمت‌های پیشنهادی در سطح جولای و ۵۷۰ تا ۵۸۰ یورو است. احتمال می‌رود در فصل پاییز قیمت‌ها تا ۲۰ یورو در هر تن افزایش یابد چون موجودی انبار‌ها کم است. در جنوب اروپا قیمت‌ها در ژوئن و جولای به کف خود رسید و حال انتظار می‌رود محموله‌های تحویل اواخر سپتامبر به بعد کمی بهبود قیمت داشته باشد. قیمت فعلی ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو هر تن درب کارخانه است و نسبت به اواسط جولای ۱۰ تا ۲۰ یورو بالا رفته است.

واردات از آسیا نیز راکد است و هنوز اختلاف قیمت آنقدر زیاد نشده که واردات را به صرفه کند.