قرارداد آتی فولاد چین برای چهارمین روز پیاپی سقوط کرد که بیانگر مازاد عرضه در بازار بزرگ‌ترین بازار فولاد جهان است. داستان کاهش سنگ آهن دیگر تیتر ثابت گزارش‌های جهانی فولاد شده است به گونه‌ای که در سنگ‌آهن در 23 تالار از 26 تالار منفی بود.

روند قیمت محصولات فولادی به احتمال زیاد کاهشی خواهد ماند. این شرایط بیانگر احتمال کاهش بیشتر در مواد اولیه فولاد نظیر سنگ آهن است که در حال حاضر در دامنه کمترین قیمت دو و نیم سال گذشته در حال نوسان می‌باشد.
در بازار قرارداد‌های آتی محصولات فولادی نیز پر مبادله‌ترین قرارداد آتی میلگرد در چین سر رسید ژانویه 2013 بود (729 قرارداد 10 تنی) که با کاهش 28 صدم درصدی به 3659 یوآن (580 دلار) به ازای هر تن رسید. این قرارداد کف 3631 را نیز این ماه تجربه کرده است.
بر اساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین، قیمت محصولات فولادی به دلیل اشباع بودن بازار در چند ماه‌ آینده نیز روند کاهشی و ضعیفی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود این مهم اثر هرگونه افزایش تقاضا را خنثی کند. یکی از معامله‌گران بازار شانگهای در این خصوص می‌گوید «بعید است در مدت باقی مانده از سال جاری ما شاهد افزایش تقاضا در صنعت فولاد باشیم شرایط اقتصاد رکودی و سطح تولید همچنان بالا مانده است.» در شرایط فعلی تنها یک کاهش ۱۰ درصدی در قیمت محصولات فولادی یا تصمیم جدی دولت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها می‌تواند روند تقاضا را تغییر دهد.
در شرایط مازاد عرضه بسیار طبیعی است که تولید کنندگان اقدام به کاهش تولید نمایند، اما تولیدکنندگان چینی به دلیل رقابتی بودن بازار و ترس از دست دادن سهم از بازار تمایلی به این کار ندارند. یکی دیگر از دلایل این امر دولتی بودن بسیاری از کوره‌های بلند است و با توجه به اهمیت اشتغالزایی این کارخانه‌ها، بسیار بعید به نظر می‌رسد که در شرایط موجود این مجموعه‌ها اقدام به تعطیلی و تعدیل نیرو نمایند. در ماه جولای تولید فولاد خام چین با 8/0 کاهش نسبت به ماه قبل به 99/1میلیون تن رسید.
در مجموع دورنمای تاریک اقتصاد عامل اصلی ادامه فشار بر قیمت محصولات فولادی و سنگ آهن خواهد بود. این در حالی است که در سال جاری قیمت محصولات فولادی ۲۴ درصد و قیمت سنگ آهن ۱۶ درصد کاهش داشته است.