گروه بورس کالا - جهش قیمت محصولات آهنی از آنجا که نه پشتوانه و حمایت بازار را داشت و نه هماهنگ با بازارهای جهانی به خصوص چین بود که این روزها با کاهش قیمت مواجه شده، در هفته گذشته روند معکوس گرفت؛ به طوری که میانگین نرخ میلگرد نرمال از 1870 تومان به 1780 تومان رسید. تیرآهن سایز نرمال هم طی این مدت از 320 هزار تومان به 312 هزار تومان در هر شاخه کاهش یافت.

اگرچه در معاملات روز چهارشنبه نرخ میلگرد فولاد خراسان دوباره در بورس کالا با رشد مواجه شد؛ اما تنها دلیل آن این بود که اصولا خرید محصول خراسان به لحاظ تحویل، کیفیت و موقعیت جغرافیایی همیشه به صرفه بوده و دلیل دیگر آن هم این است که در معاملات روز چهارشنبه به صورت نقدی عرضه شده بود که در مقایسه با محصولات سلف و شرایط نا‌معلوم بازار و پایین بودن توان پیش‌بینی معامله‌گران در این روزها، خرید منطقی و به صرفه‌ای محسوب می‌شود.

از این رو بود که در هفته گذشته محصولات ذوب آهن و شمش فولاد خوزستان با نرخ عرضه معامله شد و تغییری نداشت و اصولا با در نظر گرفتن نرخ‌های فعلی خرید شمش با قیمت‌های بالاتر منطقی به نظر نمی‌رسد.
اما موضوع دیگری که بازار را طی این مدت تحت‌تاثیر قرار داد. تعطیلات بازار تهران در هفته جاری و هفته آینده است که قاعدتا همانند تعطیلات نوروز به دلیل طولانی بودن مدت آن بر معاملات تاثیر زیادی خواهد داشت که این موضوع میزان پیشنهاد فروش کالا را در بازار کاهش داد. البته یکی از معامله‌گران بازار معتقد است در شرایط فعلی فروشنده‌ها با در نظر گرفتن نرخ رو به پایین میلگرد ترجیح می‌دهند فروش داشته باشند؛ اما خریداری هم به آن صورت در بازار حضور ندارد. البته علاوه بر این موضوع یکی از فولادسازان خصوصی هم که در بازار تهران و شهرهای اطراف تقاضای خوبی در مقایسه با دیگر فولادسازان دارد، اقدام به کاهش نرخ فروش خود کرد که این موضوع میانگین نرخ‌های بازار تهران را کاهش داد و به تبع آن قیمت دیگر شرکت‌ها هم کاهشی شد.

البته شایعه دیگری هم در بازار مطرح بود که برخی از خریداران شمش برای اینکه میانگین قیمت خرید خود را پایین بیاورند از کاهش قیمت‌ها حمایت کرده‌اند تا در این صورت میانگین نرخ شمش هم در بازار کاهش پیدا کند تا توان خریدشان بالا برود به خصوص که میانگین قیمت شمش وارداتی به شدت تحت‌تاثیر نرخ فروش مقاطع در بازار داخلی قراردارد و قیمت‌ها در بازارهای جهانی هم همچنان نزولی است به خصوص با تداوم کاهش قیمت مواد اولیه در چین. در نتیجه افزایش قیمت میلگرد دوامی نداشت به طوری که دور از انتظار معامله‌گران و خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت قیمت آن به پایین‌تر از میانگین پیش‌بینی شده معامله‌گران کاهش پیدا کرد. از این رو مهم‌ترین سوالی که معامله‌گران این روزها مطرح می‌کنند و بسیاری از خریداران به آن اشاره می‌کنند این است که کاهش قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد به کجا خواهد رسید و اصولا آیا امکان دارد میانگین قیمت‌ها باز هم کاهشی شود به خصوص که خریداران زیادی به دلیل معامله با نرخ بالا و سقوط شدیدی که در این مدت داشت، ضرر و زیان زیادی را متحمل شده‌اند اگرچه با در نظر گرفتن روند غیر‌طبیعی بازار در دو هفته قبل این موضوع چندان هم بعید به نظر نمی‌رسید.