به گزارش «کالاخبر»، حمیدرضا فولادگر، در گفت‌وگو با «ایرنا» به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» اشاره کرد و افزود: نقش بازار سرمایه در تحقق رشد تولید این است که هرچقدر به جلو پیش می‌‌‌رویم، باید شاهد اقبال بیشتر و البته نوسانات منطقی در این بازار باشیم، به گونه‌ای که بازار سرمایه، سرمایه‌‌‌گریز نباشد بلکه جاذب سرمایه باشد و در عین حال باید قواعد عرضه و تقاضا و قواعد بازار سرمایه نیز به طور کامل بر آن حاکم شود.

وی به بورس‌کالا اشاره کرد و گفت: سازوکار بورس‌کالا می‌تواند در تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، نقش موثری ایفا کند، به شکلی که به‌واسطه شفافیت معاملات در بورس‌کالا از سوداگری و رانتی که سبب بالا رفتن قیمت مواد اولیه موردنیاز تولید می‌شود، جلوگیری شده و شفافیت و رقابت‌پذیری در صنایع ارتقا می‌‌‌یابد.

فولادگر افزود: روند تامین مواد اولیه تولید و توزیع بهینه و شفاف این مواد از بستر بورس‌کالا در رشد تولید نقش موثری دارد. همچنین در ساماندهی بازار و واقعی شدن عرضه و تقاضا موثر است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار کرد: آنچه به‌عنوان موانع بر سر راه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ می‌‌‌توان متصور شد این است که چه اتفاقاتی می‌‌‌تواند باعث مهار نشدن تورم و تداوم آن شود تا اقدامات لازم برای مهار آن صورت بگیرد و چون نام‌گذاری امسال «مهار تورم و رشد تولید» است باید ریشه‌های تورم شناسایی شود.

وی تصریح کرد: تورم عمدتا از ناترازی‌‌‌های عملیاتی و بودجه‌‌‌ای دولت، ناترازی درآمدی و هزینه‌‌‌ای کل کشور و همچنین ناترازی‌‌‌های ارزی ایجاد می‌شود و افزایش حجم پایه پولی کشور و سرازیر شدن نقدینگی به سمت فعالیت‌‌‌های غیرمولد و همچنین بالا رفتن هزینه‌‌‌های تمام‌شده در تولید و خدمات به آن دامن می‌‌‌زند. فولادگر عنوان کرد: بنابراین یکی از راه‌های تحقق شعار امسال این است که این عوامل درمان شود. بر همین اساس باید سیاست‌‌‌های دولت و قوانین و نظارت‌‌‌های مجلس و نوع عملکرد نهادهای موثر در اقتصاد کشور به سمتی برود که ناترازی‌‌‌ها کاهش پیدا کند و دولت چابک‌‌‌تر شده و هزینه‌‌‌های آن متناسب با درآمد باشد و بهره‌وری بیشتری حاکم شود. به گفته مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، بخشی از ناترازی‌‌‌های بودجه‌ای با چابک‌‌‌سازی و اصلاح ساختار دولت و بخشی با اصلاح ساختار بودجه صورت می‌گیرد، به طوری که بحث مولد‌سازی دارایی‌‌‌ها، عملیاتی کردن بودجه و انعطاف‌پذیر کردن بودجه یکی از راه‌‌‌های اصلاح ساختار بودجه است. وی خاطرنشان کرد: برای ناترازی‌‌‌های درآمدی و هزینه‌ای نیز باید در کشور درآمد ایجاد شده و رشد اقتصادی محقق شود تا درآمدها کفاف هزینه‌‌‌ها را بدهد و ناترازی ارزی باید با مدیریت منابع ارزی و حجم پایه پولی کشور محقق شود. همچنین بالا رفتن قیمت‌های تمام‌شده در خدمات و تولید که بخشی از آن ناشی از بهره‌‌‌وری پایین و برخی به دلیل تورم است، می‌‌‌تواند قیمت تمام‌شده کالا و خدمات را افزایش دهد. فولادگر در پایان گفت: برای تحقق رشد تولید نیز ابتدا باید از رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری شروع کرد و سپس به سراغ رفع موانع تولید رفت که این موانع با حمایت‌‌‌های بانکی، گمرکی، مالیاتی و بیمه‌‌‌ای محقق می‌شود. بخشی از این حمایت‌‌‌ها نیز می‌‌‌تواند با بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع و قوانین دست و پاگیر و سهولت کسب و کار و مجوزها و نظارت‌‌‌ها محقق شود.