بازار قراضه ژاپن رو به بهبود

مرکز خدمات فولاد ایران - انتظار می‌رود از هفته آینده فعالیت بازار قراضه ژاپن با اتمام تعطیلات تابستانی افزایش یابد و به رشد قیمت‌ها کمک کند. آخرین معامله صادراتی با کره جنوبی در ۳۴۸ دلار در هر تن (فوب) برای قراضه سنگین کلاس ۲ بوده و در تناژ محدودی در ۳۵۲ دلار نیز اعلام شد. قیمت پیشنهادی ژاپنی‌ها ۳۵۲ تا ۳۵۹ دلار هر تن فوب است و در آخرین مزایده صادراتی قیمت برنده معادل ۳۶۶ دلار بود. با این حال ظاهرا کره‌ای‌ها برای سپتامبر خرید کافی کرده‌اند و در آینده نزدیک تنها به بررسی حرکات بازار خواهند پرداخت.

بازار قراضه آمریکا در ماه سپتامبر

تداوم افت قیمت سنگ‌آهن موجب شده امید به تثبیت رشد قیمت قراضه در آمریکا در ماه سپتامبر مورد تردید واقع شود. پس از افت قیمت شدید ژوئن و جولای، در ماه آگوست قیمت انواع قراضه در آمریکا تا ۸۰ دلار در هر لانگ تن بالا رفت و به سطح قیمت اواخر ماه مه رسید. ولی در ماه آگوست قیمت سنگ آهن روندی معکوس داشت و شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد به پایین‌ترین سطح ۳۲ ماه اخیر رسیده ۱۱۴ دلار در هر تن (خشک سی اف آر چین) ثبت شد. حال قیمت قراضه نسبت به سنگ آهن بیش از ارزش آن بالاتر است. برخی معتقدند بازار به سرعت خود را بالا کشیده از این رو ماه سپتامبر در آرامش خواهد بود.

در ماه آگوست قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار هر لانگ تن ثبت شد در حالی که قراضه بوشلینگ کلاس یک ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار در هرلانگ تن شنیده شد. اواسط ماه در بازار نقدی ۱۰ هزار تن قراضه خرد شده در ۴۰۰ دلار و قراضه بوشلینگ در ۴۱۰ دلار هر لانگ تن معامله شد. افزایش قیمت‌های آگوست به دلیل محدودیت عرضه بوده و اگر این روند در سپتامبر هم ادامه یابد افت قیمت بعید است ولی اگر عرضه بالا برود برعکس خواهد شد.