رقابت 60 تا 70 تومانی برای محصولات فولادی

گروه بورس کالا- مبادلات محصولات فولادی روز گذشته در حالی انجام شد که همچنان قیمت‌ها در این حوزه روند افزایشی داشت و معامله گران برای خرید شمش فولاد خوزستان، میلگرد و تیرآهن ذوب آهن به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ تومان رقابت کردند. به گفته آگاهان بازار پیش بینی‌ها در حوزه محصولات فولادی افزایشی است و این موضوع در کنار نوسان رو به بالای نرخ دلار، همچنین کاهش میزان واردات محصولات فولادی به کشور سبب شده تا بازار فولاد در روزهای اخیر روند صعودی به خود بگیرد.

از این رو تقاضا برای تولیدات داخل افزایش یافته، اما با این حال با توجه به افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر بیشتر معامله‌گران متفق‌القول هستند که نرخ‌های کنونی برای محصولات فولادی منطقی به نظر می‌رسد.

به عقیده معامله گران با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف محصولات فولادی افزایش تقاضا منطقی به نظر می‌رسد و در نتیجه احتمال افزایش قیمت‌ها همچنان در بازار فولاد وجود دارد. در همین حال برخی از آگاهان بازار به رکود اقتصادی موجود اشاره کرده و می‌گویند: اگر پروژه‌های عمرانی دولت وارد رکود شود، بسیاری از تاجران دچار ضررهای مالی زیادی خواهند شد.

به گفته این گروه کاهش واردات محصولات فولادی و از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها در بازار می‌تواند در آینده ای نزدیک، رکود در پروژه‌های عمرانی دولت را تشدید کرده و به این ترتیب رکود تورمی گریبان گیر بازار فولاد شود.

این در حالی است که بیشتر پروژه‌های عمرانی دولت با واردات تیرآهن و میلگرد پیش از این انجام می‌شد، اما در حال حاضر میزان واردات به شدت کاهش یافته است.

با این حال روز گذشته بازار داخلی فولاد نیز متاثر از نوسان نرخ ارز و همچنین جو روانی حاصل از این موضوع با رشد قیمت میلگرد همراه شد. در این روز میلگرد به ۱۵۰۵ تومان رسید.

با این حال بیشتر کارشناسان بازار فولاد احتمال می‌دهند همچنان بازار در روزهای آتی با رشد قیمت ها متاثر از نوسان نرخ دلار، همچنین کاهش واردات محصولات فولادی به خصوص شمش فولاد همراه باشد. این در حالی است که مصرف و تقاضا در روزهای اخیر رشد یافته و انتظار معامله گران افزایش بیشتر تقاضا در این حوزه است.