گروه بورس کالا: معاملات روز گذشته مس در بورس کالا با روند صعودی همراه بود. به گفته فعالان بازار، دلیل مثبت شدن مس در این روز افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی این فلز است. همچنین قیمت جهانی مس در روز جمعه در بازار فلزات لندن (LME) نسبت به هفته گذشته ۲۰۰ دلار افزایش داشته و هم اکنون در بازارهای جهانی به قیمت ۷ هزار و ۶۴۰ دلار معامله می‌شود. به گفته کارشناسان، عمده دلیل مثبت شدن مس در بازارهای جهانی، توافق سران ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای اهدای کمک های مالی به کشورهای عضو اتحادیه است. به ترتیب قیمت مس جهانی در روز جمعه گذشته با حدود ۴ درصد مثبت بسته شد.

به این ترتیب مس داخلی نیز به تبع از مس جهانی رشد کرد. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت مس رو به صعود است و افزایش نرخ ارز تاثیر بسزایی در افزایش آن خواهد داشت. البته تعدادی از معامله‌گران بازار معتقدند که نرخ مسی که در بورس کالا عرضه می‌شود واقعی نیست و حتی حاصل به‌دست آمده از مجموع قیمت مس جهانی پریمیوم، هزینه حمل، تعرفه واردات، ارزش افزوده، هزینه ترخیص و غیره نیز کمتر از قیمت مس در بورس کالا خواهد بود و به عقیده تجار واردات نفع بیشتری خواهد داشت؛ در حالی که ایران کشوری غنی از معادن است و نیازی به واردات مس نیست.

به این ترتیب مبادلات مس در این روز با رقابت انجام شد؛ به طوری که کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان برای هر کیلو معامله شد و با قیمت رقابتی ۱۴ هزار و ۴۱۱ تومان توسط معامله‌گران خریداری شد. این رقم نسبت به هفته گذشته ۳۸ تومان با قیمت پایه و یک هزار و ۲۸۹ تومان در سقف قیمت در هر کیلو افزایش داشته است. کل تقاضا برای مس کاتد در این روز دو هزار و ۲۴۰ تن بوده است، اما تنها در این روز دو هزار و ۲۰۰ تن را پاسخگو بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ کف ۱۴ هزار و ۸۲۲ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته یک هزار و ۴۴۳ تومان افزایش قیمت داشت. همچنین قیمت رقابتی برای این محصول ۱۵ هزار و ۶۶ تومان بوده است. کل تقاضا برای این محصول در این معاملات دو هزار و ۲۰۰ تن بوده و تنها یک هزار و ۵۰۰ تن عرضه داشته است. عرضه دیگر، مفتول مس توسط دنیای مس بود که با قیمت پایه ۱۴ هزار و ۹۳۵ تومان در هر کیلو عرضه شد و با قیمت رقابتی ۱۴ هزار و ۹۹۱ تومان توسط معامله‌گران خریداری شد و نسبت به هفته گذشته یک هزار و ۱۰۳ تومان در قیمت پایه و ۸۹۰ تومان در قیمت رقابتی افزایش داشت . کل تقاضا برای این محصول ۸۷۵ تن بوده که نسبت که تنها ۴۰۰ تن عرضه داشته است.