پیمان ارمغان- فلزات پایه هفته پیش را با شرایط متفاوتی آغاز کردند. در برخی فلزات مانند مس شاهد نوسان قیمت در روزهای ابتدایی هفته بودیم و در برخی دیگر مانند روی ریزش‌ها ادامه داشت، به طوری که فلز روی در چهارشنبه هفته پیش به کمترین قیمت خود در یک سال و نیم گذشته در حوالی 1740 دلار نزدیک شد.

آمار اقتصادی منتشر شده در هفته پیش مخصوصا در حوزه اقتصاد آمریکا همچنان نوسانی بود، به طوری که آمار مربوط به بخش مسکن با رشد همراه بود اما در موارد دیگری مانند سفارش کالاهای بادوام یا شاخص اطمینان مصرف کننده شاهد کاهش شاخصه‌های اقتصادی بودیم. همین امر موجب شد فلزی مانند مس که همبستگی بالایی با شاخصه‌های اقتصادی دارد به صورت نوسانی حرکت کند، اما در آخر هفته صعودهای چشمگیری در اکثر فلزات پایه رخ داد که عمده دلیل آن به اجلاس سران اروپا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته پیش باز می‌گشت. مس در روز جمعه حدود چهار درصد رشد کرد که این بیشترین رشد یک روزه از ماه نوامبر تا به امروز محسوب می‌شود. عمده دلیل صعودها توافق سران ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای اهدای کمک‌های مالی به کشورهای عضو اتحادیه بدون وادار ساختن این کشورها به اتخاذ سیاست‌های ریاضت مالی بیشتر بود.
با اینکه مس با رشد روز جمعه توانست یکی از بیشترین رشدهای هفتگی خود را تجربه کند با این وجود باز هم شاهد کاهش 8 درصدی قیمت این فلز در پایان سه ماه دوم سال 2012 بودیم که بدترین عملکرد سه ماهه از سه ماهه سوم سال پیش محسوب می‌شود. البته سایر فلزات پایه مثل آلومینیوم و روی نیز در روز جمعه بیشترین رشد روزانه خود از ماه نوامبر را تجربه کردند. با این وجود سوال مهم در بین معامله‌گران این است که آیا این برگشت قیمت‌ها به معنی شروع یک روند صعودی در بازار کالا محسوب می‌شود یا خیر؟ و این موضوع هنگامی با شک و تردید همراه می‌شود که مروری بر اتفاقات گذشته نشان می‌دهد دفعات پیش که اخبار مناسبی از اتحادیه اروپا منتشر شده، رشد قیمت‌ها بیشتر از چند روز دوام نیاورده و بعد از مدتی مجددا شاهد ایجاد نگرانی‌های تازه از اروپا بوده‌ایم.
تحلیل تکنیکال قیمت روی
همان طور که در نمودار تحلیل تکنیکال قیمت روی مشاهده می‌کنیم قیمت پس از رسیدن به یک حمایت مهم در حوالی 1740 دلار، از خود واکنش نشان داده و شروع به صعود کرده‌است. انتظار می‌رود قیمت تا خط روند نزولی خود (خط آبی رنگ) در حوالی 1960 که محل برخورد با 50 درصد فیبوناچی نیز است، رشد کند. در این محدوده قیمتی که روی نمودار با دایره قرمز رنگ مشخص شده است می‌توان انتظار داشت که مجددا شاهد نزول قیمت باشیم.