مرکز خدمات فولاد ایران- شرکت‌های فولادی شانگهای چین نامه سرگشاده‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی این کشور نوشته‌اند و خواستار افزایش حمایت بانک‌ها شده‌اند. طبق این نامه بانک‌های چینی اعطای اعتبارات به برخی شرکت‌های فولادی را تا ۲۳ درصد کاهش داده‌اند. تقریبا دیگر وامی داده نمی‌شود و حتی برخی به دنبال بازپرداخت زودتر از موعد هستند.

موجودی فولاد در ایالت‌های جیانگسو و ژجیانگ چین به شدت بالا رفت و بحران مالی موجب شد برخی شرکت‌های فولادی ورشکسته شوند.

این در حالی است که بانک‌های چینی به بخش فولاد اعتبارات زیادی داده‌اند و در مواردی تا ۷۰ درصد ضمانت‌نامه‌های دریافتی آنها به بخش فولاد مربوط است.

برخی از بانک‌ها نسبت به وثیقه‌ها و بررسی آزاد بودن آن دقت ندارند و در مواردی برای دو مرتبه از آنها استفاده شده است.

برخی شرکت‌ها علاوه بر بخش فولاد در زمینه‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند و در مواردی زمین کارخانه خود را در گرو بانک قرار می‌دهند تا وام‌های با بهره بالا برای سایر سرمایه‌گذاری‌های خود دریافت کنند.

رشد تولید اغلب بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در روسیه

صنایع اصلی مصرف‌کننده فولاد در روسیه امسال با نوساناتی روندی رو به رشد داشتند حتی برخی بخش‌ها در رکود بود. تولید لوله در ۵ ماه نخست سال ۱۲ درصد نسبت به سال قبل افت داشت و برخی بخش‌های مهندسی نیز رشدی منفی داشتند.

در این مدت ۸/۱۵ میلیون متر مربع خانه ساخته شد که ۷/۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت. ولی نتوانست ۷ درصد افت ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۱ را جبران کند.

سازه‌های فلزی پیش‌ساخته در این مدت ۶/۱۳ درصد رشد داشته و به ۴/۱ میلیون تن رسید. تولید ماشین آلات کشاورزی ۲۷ درصد رشد کرده و به ۳۸۷۰۰ دستگاه رسیده است. تولید تجهیزات مکانیکی ۶ درصد رشد داشت، ولی تولید تجهیزات کشاورزی ۸ درصد کاهش یافت. تولید لوازم خانگی همچون مدت مشابه سال قبل ۳ میلیون تن بود.

تولید خودرو‌های سواری در ژانویه تا فوریه ۲۳ درصد بالا رفته و به ۷۷۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید که ۸۳ درصد تولید خودرو این کشور را دربرمی‌گیرد. البته تولید خودرو‌های سواری به دلیل چیرگی شرکت‌های تولیدکننده خارجی وابستگی کمی به فولاد روسیه دارد.