توصیه به سرمایه‌گذاران: با موج اصلاحی وارد معاملات شوید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: اغلب سرمایه‌گذاران در بازار سکه به این فکر هستند که موقعیت‌های خرید را حفظ کنند و از فروش جلوگیری کنند؛ اما برخی اخبار و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ممکن است پس از افزایش مداوم، شاهد اصلاح روند مبادلات نیز بود.

دیروز معامله گران بازار ارز اجازه ندادند قیمت دلار به پایین تر از سطح هزار و 900 تومان برسد؛ به طوری که از نظر فعالان، سطح قیمتی یک هزار و 920 تومان به عنوان سطح مقاومتی دلار عنوان شده، اما آنچه در بازار آتی اتفاق افتاد اصلاح قیمت‌ها در بیشتر سررسیدها بود. این در شرایطی است که روند مبادلات با افزایش قیمت هم همراه شد تا همچنان که کارشناسان تایید می‌کنند با توجه به پارامترها، احتمال صعودی شدن قیمت‌ها در آینده همچنان وجود داشته باشد.
داوود حسنی یکی از کارشناسان بازار آتی بر این باور است که نوسان در بازار ارز زیاد نبود؛ اما در صورت بیشتر شدن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و شکل گرفتن تحولات جدید سوریه می‌توان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز را جدی تلقی کرد.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به اینکه تحلیل‌های تکنیکال روی صعودی شدن قیمت‌ها تاکید دارد، افزود: زمانی که پارادایم‌های غیر‌اقتصادی به عنوان اهرم تاثیرگذار به صورت روانی مسیر بازار را تغییر دهد و از سویی نقدینگی موجود در بازار مسکن، سهام و ارز به سمت بازارهای جایگزین روانه شود (به دلیل اینکه ناامنی در بازار بیشتر مشهود می‌شود) می‌توان شاهد گرایش استفاده از طلا به عنوان دارایی مطمئن و سمت و سو گرفتن سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگر همچون بازار آتی بود.
البته در بیشتر حالات، زمانی که بازار سهام رونق می‌گیرد بازار قراردادهای آتی سکه مسیر متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. (در مبادلات دیروز ارزش معاملات بازار سهام و اوراق بهادار در حالی به ۴۷ میلیارد تومان رسید که ارزش مبادلات بازار آتی نیز با کاهش محسوسی نسبت به دادوستدهای روز سه شنبه پیگیری شد.)
وی همچنین اشاره کرد با وجود اینکه دورنما صعودی است؛ اما عرضه‌های سنگین بانک مرکزی در بازار سکه و تحویل سکه‌های پیش فروش شده باعث تشکیل حجم زیادی از سکه به صورت مازاد شده که همین اهرم می‌تواند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های حقوقی به حضور در بازار آتی تمایل پیدا کرده‌اند، افزود: قراردادهای آتی سکه حجم زیادی از سرمایه‌ها را که در بازارهای دیگر فراری است، به سوی خود کشانده که بیشتر این سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با ایجاد عملیات آربیتراژ سود تضمین شده‌ای برای خود به وجود بیاورند.
به باور این کارشناس، زمانی فرصت‌های آربیتراژی ایجاد می‌شود که مجموعه ای از اطلاعات، بازار را ناکارآمد می‌کند و آربیتراژگران برای کسب سود از تفاوت قیمت بین چند بازار بیشترین بهره را می‌برند. به نظر می‌رسد با روانه شدن سرمایه‌ها به بازار، عملیات آربیتراژ در شرایط فعلی به صورت ماهانه در حدود 3 درصد سود می‌دهد.
حسنی در رابطه با ادامه موج اصلاحی قیمت‌ها تصریح کرد: اصلاح قیمت‌ها در بازار از دیروز شروع شده و ممکن است این روند در روز پنج‌شنبه (امروز) نیز ادامه پیدا کند، اما به طور معمول و عرف معاملات دلار در روز پنج‌شنبه نسبت به روز چهارشنبه در سطح بالاتری قرار دارد به همین دلیل حرکت بازار در روزهای پنج‌شنبه با روز قبل خود ممکن است متفاوت باشد. (براساس گفته تحلیل‌گران تکنیکال بازار همواره با دو موج رو‌به‌رو است: موج اصلاحی و موج گرایشی. زمانی که خطوط منحنی تحلیل تکنیکال و روند قیمت‌ها صعودی باشد خطوط به سمت بالا و شیب افزایشی قیمت‌ها «موج گرایشی» نام می‌گیرد و خطوط برگشتی و رو به پایین و برگشت قیمت‌ها «موج اصلاحی» نامیده می‌شود.)
وی در توضیح اینکه چرا قیمت سکه در سررسیدهای تیرماه بالاتر از حد معمول بوده است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این وضعیت ایجاد عملیات آربیتراژ است؛ به طوری که معامله‌گران در سررسیدهای نزدیک همچون تیرماه شروع به خرید می‌کنند و در سررسیدهای دور همچون شهریور و مهرماه تصمیم به فروش می‌گیرند. به عقیده این کارشناس این روال از روز سه شنبه شدت به خود گرفته و هنوز هم فرصت اینکه آربیتراژ انجام گیرد وجود دارد این در شرایطی است که استراتژی شرکت‌های کارگزاری برای تعیین رفتار معاملاتی
متفاوت است.
حسنی در پایان با توصیه به معامله‌گران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خرد بهتر است اسیر هیجان موجود نشوند و سعی کنند در موج‌های اصلاحی و موقعیت‌های آرام وارد معاملات شوند و تصمیم به خرید کنند؛ زیرا در این حالت، امکان ریسک و ضرردهی به سطح پایینی خواهد رسید.
دیگر کارشناسان بر این باورند که اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی پیرامون موضوعات مختلف یکی از اهرم‌هایی است که می‌تواند روی صعودی شدن بازار نقش اساسی ایفا کند. این در حالی است که بانک مرکزی با اعلام اینکه مردم مواظب باشند و به شایعات توجه نکنند از تدابیر جدید با توجه به ذخایر ارزی کشور خبر داده است.
بازار آتی روز گذشته بیشتر با موقعیت‌های خرید رو‌به‌رو بود و فروشندگان در بازار بسیار اندک بودند. این در حالی است که تعداد موقعیت‌های باز در همه سررسید اگرچه کم بود، اما روند افزایشی داشت.
براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریا سهم، با توجه به اوضاع سیاسی منطقه، نوسانات نرخ دلار و سکه در چند روز گذشته بازار آتی با افزایش قیمت همراه بوده به همین دلیل عده‌ای از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نظاره‌گر بازار باشند؛ زیرا موقعیت فروش با ریسک زیادی همراه است و قیمت‌های شهریور ماه و مهر ماه نسبت به سکه نقدی بالاتر است، به طوری که در شرایط فعلی تفاوت قیمت سکه در بازار نقدی با سکه سررسید مهرماه نزدیک ۱۴۰ هزار تومان و با سکه سررسید شهریورماه نزدیک ۱۱۰ هزار تومان است. قیمت سکه در سررسید تیرماه با افزایش ۳/۱۴ درصدی در محدوده ۷۳۵ تا ۷۴۴ هزار تومان، سررسید مردادماه با ۰۵/۰ درصد کاهش در مبادلات صبح و افزایش ۷۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۷۷۵ تا ۷۸۱ هزار تومان، سرررسید شهریورماه با کاهش ۳۷/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۸/۰ درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۸۲۱ تا ۸۳۱ هزار تومان و سررسید مهرماه با ۳۷/۰ درصد افت در مبادلات صبح و افزایش ۶۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۵۵ تا ۸۶۴ هزار تومان قرار گرفت.