رشد تقاضای پلی‌پروپیلن‌ها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات محصولات پتروشیمی روز گذشته متاثر از نوسان رو به رشد قیمت ارز، با تقاضای بیشتری نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

البته تقاضا در این روز برای گریدهای مختلف پلی‌پروپیلن بیشتر از کالاهای دیگر بود. گفته می‌شود با توجه به اولین عرضه پلی‌پروپیلن RG۱۱۰۲XK پتروشیمی رجال و همچنین احتمال عرضه C۳۰S به جای Z۳۰S از این پس، معامله‌گران برای خرید این کالاها رغبت بیشتری داشتند. این در حالی است که محصولات H (پلی‌اتیلن سبک) به رغم استقبال در ماه‌های گذشته، در این روز وارد زمان مچینگ شده و مورد استقبال خریداران قرار نگرفتند. برخی از معامله‌گران می‌گویند: بازار این کالاها در حال حاضر اشباع شده است.

البته روز گذشته همچنان بازار داخل متاثر از نوسان نرخ دلار، با نوسان قیمت محصولات پتروشیمی همراه بود. اگر چه خرید و فروش‌ها ضعیف دنبال شد، اما بسیاری از آگاهان بازار از پیش‌بینی آینده بازار خودداری کرده و معتقدند؛ در شرایط کنونی که مدام نرخ ارز با جریانات سیاسی افت و خیز پیدا می‌کند، نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد و باید در انتظار تحولات روزها و هفته‌های آتی ماند. این در حالی است که عدم کشش در بازار داخل نیز در روزهای اخیر پررنگ تر از پیش شده است و بسیاری از فعالان بازار معتقدند؛ افزایش قیمت‌ها بیش از این، نمی‌تواند میزان خریدها را در بازار پتروشیمی افزایش دهد.

در همین حال روز گذشته محصولاتی همچون SBR، BG۸۲۱، EX۵، ۷۲۴۰، ۵۲R، Z۳۰S و ZH۵۵۰L با رقابت معامله‌گران مواجه شده در نتیجه بالاتر از نرخ پایه خریداری شدند.

SBR در این روز با نرخ پایه ۳ هزار و ۵۷۴ تومان عرضه و در رقابت با قیمت ۳ هزار و ۵۸۸ تومان خریداری شد. همچنین BG۸۲۱ با نرخ پایه ۲ هزار و ۱۰۹ تومان عرضه شد و نهایتا با نرخ ۲ هزارو ۱۳۳ تومان توسط معامله‌گران خریداری شد. Z۳۰S نیز در این روز با نرخ پایه ۲ هزار و ۱۴۹ تومان عرضه شد و در رقابت با قیمت ۲ هزار و ۱۷۷ تومان خریداری شد. این در حالی است که همچنان بیشتر معامله‌گران میزان خریدهای ماه‌های اخیر را کاهشی عنوان می‌کنند و معتقدند؛ عدم اطمینان به آینده و به صرفه نبودن خرید کارخانه‌داران سبب شده تا مبادلات در بازار پتروشیمی با احتیاط انجام شود و این موضوعات رکود در بازار را تشدید کرده است.

البته در این روز برخی از خریداران وکیوم باتوم به عدم کاهش نرخ‌های پایه از سوی پخش و پالایش معترض بوده و می‌گویند: در دی ماه سال گذشته نرخ پایه وکیوم باتوم ۵۰۰ تومان بود، در آن مقطع زمانی افزایش نرخ نفت سبب رشد قیمت وکیوم باتوم تا ۶۷۲ تومان شد، اما در سال جدید با توجه به افت نرخ نفت، قیمت وکیوم باتوم به سطح ۵۷۱ تومان رسید، در روزهای اخیر نیز باز هم نرخ نفت کاهش یافت و بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند نرخ وکیوم باتوم هم با کاهش روبه‌رو شود، اما متاسفانه این اتفاق در بورس کالا رخ نداد. این در حالی است که آگاهان بازار می‌گویند: شرکت پخش و پالایش نرخ وکیوم باتوم را بر مبنای نرخ نفت محاسبه کرده و قرار بر این بوده که ۵۲ تومان از نرخ پایه کنونی یعنی ۵۷۱ تومان کاهش یابد، اما گویا این افت قیمت توسط شرکت پخش و پالایش تایید نشده است و به این ترتیب وکیوم باتوم با همان نرخ ۵۷۱ تومان در روزهای اخیر عرضه شده است.