مرکز خدمات فولاد ایران- آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که متوسط قیمت روزانه قراضه وارداتی به ترکیه هفته گذشته ۲ دلار در هر تن بالا رفت و شاخص قیمت قراضه آمریکا نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. از طرفی قراضه وارداتی به هند همچنان نزولی بود. شاخص قیمت قراضه وارداتی به ترکیه ۵/۰ درصد بالا رفت و به ۳۷۹ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رسید که اولین افزایش قیمت پس از دو ماه بود. در آمریکا نیز شاخص قیمت قراضه داخلی ۸/۱۳ درصد نسبت به چهار هفته قبل ارزان‌تر بود. قراضه کانتینری وارداتی به هند هم ۶ دلار در هر تن ارزان‌تر شد که ۴۰ دلار نسبت به یک ماه قبل پایین‌تر است.

بازار قراضه آمریکا

به‌رغم افزایش صادرات قراضه از شرق آمریکا هنوز چشم‌انداز ماه جولای بازار داخلی منفی است. کارخانه‌ها برای قراضه خرد شده ماه جولای به دنبال ۳۴۰ تا ۳۵۵ دلار در هر لانگ تن هستند که نسبت به ژوئن ۳۰ دلار پایین‌تر است. حتی برخی اظهار کردند کارخانه‌ها به دنبال پایین آوردن قیمت تا ۶۰ دلار در هر لانگ تن هستند. شاخص قیمت پلاتس برای قراضه خرد شده آمریکا ۳۵۰ تا ۳۵۵ دلار در هر لانگ تن ثبت شده است. از طرفی برخی از فعالان بازار آمریکا معتقدند بیشترین افت قیمت ماه جولای ۲۰ تا ۲۵ دلار خواهد بود.

بازار ورق چین

افزایش موجودی ورق تخت در بازار چین هم قیمت‌ها را چه در بازار داخلی و چه بازار صادرات تحت فشار قرار داده است. هفته گذشته موجودی بازار ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن معادل ۸/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۲/۱ میلیون تن رسید. از طرفی تقاضا همچنان پایین است. گرمای هوا در ماه‌های جولای تا آگوست تقاضا را بیشتر کاهش می‌دهد و در نتیجه احتمال افت قیمت بالا است.

فولادسازان این وضعیت را نامساعد می‌دانند و اظهار می‌کنند که در این قیمت‌ها نیز ۳۲ دلار هر تن ضرر می‌دهند. قیمت فعلی صادراتی ۱۰ دلار در هر تن نسبت به دو هفته قبل ارزان‌تر بوده ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن (فوب) است. قیمت داخلی نیز ۸ تا ۱۰ دلار افت داشت و به ۶۱۵ تا ۶۳۱ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

بازار ورق انگلیس

خبرها حاکی از آن است که بازار ورق انگلیس پس از اعلام افزایش قیمت برخی کارخانه‌های اروپایی به ثبات رسیده است. کارخانه تاتا استیل با اینکه افزایش قیمت را اعلام کرده، ولی هنوز در قیمت‌ها اعمال نکرده و ورق گرم را ۴۸۰ پوند معادل ۷۴۷ دلار در هر تن با پرداخت عوارض گمرکی (دی‌دی‌پی) پیشنهاد می‌دهد. کارخانه میچل هم ۴۶۸ تا ۴۷۰ پوند در هر تن عرضه داشت که از اول ماه ثبات داشته است.