مرکز خدمات فولاد ایران - پس از حدود دو هفته روند صعودی قیمت‌ها در بازار، با رفتن چینی ها به تعطیلات، سنگ‌آهن رسمی آرام شد.

شاخص قیمت سنگ آهن (خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس) هفته گذشته روی ۱۳۷ دلار و ۴۰ سنت در هر تن (خشک سی‌اف‌آر) ثبت شد که ۴/۲ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل و ۹/۶ دلار نسبت به ۴ هفته قبل افزایش یافته است. شاخص قیمت پلاتس نیز ۲۵/۱۳۹ دلار در هر تن (خشک سی‌اف‌آر چین) بود که جمعه قبل ۱۳۷ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) ثبت شده است.

اوایل هفته قبل بازار نقدی رشد قیمت بیشتری را مشاهده کرد. شرکت معدنی بی اچ پی استرالیا سنگ آهن خلوص ۷/۶۲ درصد خود را ۵۰/۱۳۸ دلار در هر تن خشک فروخت و روز بعد همین کالا ۳۷/۱۴۱ دلار در هر تن خشک بود.

بازار قراضه در هفته‌ای که گذشت

فولادسازان ترکیه سرانجام هفته گذشته وارد بازار قراضه شدند و ۱۲ محموله قراضه خریداری کردند و قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا را به ۳۸۳ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رساند. در ظاهر ۶ محموله از آمریکای شمالی و مابقی از بنلوکس، انگلیس و اسکاندیناوی خریداری شده است.

قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ (خلوص ۳۰-۷۰) تا ۱۰ دلار بالا رفته و به ۳۶۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رسید و قراضه روسیه و رومانی به ترتیب ۳۶۳ و ۳۷۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) عرضه شد. بالاترین قیمت‌های درخواستی تا پنج‌شنبه به ۳۸۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) رسید.

مازاد عرضه در آمریکا بازار داخلی را راکد کرد و در نتیجه با افزایش تقاضای ترکیه قیمت‌ها رشد زیادی نداشت. انتظار می‌رود در ماه جولای قیمت ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر لانگ تن در آمریکا برای قراضه خرد شده کاهش یابد.

روند نزولی بازار آسیا هفته گذشته آرام‌تر شد. در ژاپن با افزایش زمان تحویل، قیمت درخواستی کارخانه ها به ۳۲۹ دلار در هر تن افزایش یافت که رشدی ۱۵۰۰ ینی داشت، ولی چون تولید فولاد در ژاپن خیلی بالا نیست از این رو نمی‌توان انتظار رشد قیمت چشمگیری داشت. توکیو استیل برای قراضه سنگین کلاس ۲ تا ۳۴۸ دلار در هر تن می‌پردازد.

در بازار صادرات ژاپن، کره جنوبی اخیرا ۳۳۵ دلار در هر تن (فوب) پرداخت کرده ولی در تناژ پایین معامله شده است. کره قراضه سنگین کلاس یک آمریکا را ۳۹۳ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) خرید که هفته اول ژوئن ۴۰۳ دلار بود. در بازار داخلی کره نیز قیمت خرید تا ۱۳ دلار افت داشت، چرا که رکود بازار سه ماهی است که ادامه دارد.

در سایر کشورهای آسیایی قراضه وارداتی از آمریکا همچنان روندی نزولی داشت. تایوانی‌ها قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا را ۳۸۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) خریدند که نسبت به یک هفته قبل ۱۰ دلار ارزان‌تر شده است.