روند قیمت‌گذاری سولفور مولیبدن

گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی- با ادامه دار شدن ماجرای شکوه و گلایه انجمن تولید‌کنندگان مولیبدن از قیمت سولفور مولیبدن و از سویی صحبت‌های اردشیر سعد محمدی در رابطه با کشف قیمت این محصول در بورس کالا، کارگزاران روند قیمت‌ها در بورس را بر اساس سیستم عرضه و تقاضا عنوان کرده و معتقدند در این بین، شرکت ملی مس ایران نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارد و به دلیل رشد قیمت دلار است که قیمت سولفور مولیبدن با رشد همراه شده و دلیل وابستگی سولفور مولیبدن به قیمت دلار، صادراتی بودن این محصول است. یکی از کارگزاران فعال در زمینه محصولاتی که شرکت ملی مس ایران عرضه می‌کند، گفت: در حال حاضر سولفور مولیبدن با کمتر از ۱۱ درصد قیمت اکسید مس عرضه می‌شود تا حاشیه سود تولید‌کنندگان در نظر گرفته شود. هم‌اکنون استفاده‌کنندگان از سولفور مولیبدن با انجام یک فرآیند ساده آن را به اکسید مس تبدیل کرده و صادر می‌کنند.

به گفته فعالان در حالی که انجمن تولیدکنندگان مولیبدن دم از خام فروشی و صادرات شرکت مس می‌زند، خود کمترین فرآیندی را برای تبدیل سولفور به مولیبدن انجام نمی دهد و ما مجددا با پرداخت هزینه‌های سنگین، مولیبدن را وارد کشور می‌کنیم.

از سوی دیگر کارشناسان بازار می‌گویند واحدهای تولیدی که تکنولوژی به روزتری دارند در این بین از تفاوت قیمتی که شرکت مس ایجاد کرده، منفعت نیز می‌برند و واحدهایی که هنوز به سبک سنتی اقدام به تولید می‌کنند به دلیل هزینه‌های بالای تولید، سود بسیار اندکی می‌برند و از این رو به قیمت‌ها در بورس معترضند.

به نظر می‌رسد در این بین مسوولان نیز بدون کارشناسی و بررسی مشکل، به حل آن از طریق ساده‌ترین راه ممکن اقدام می‌کنند. در حالی که دولت مجوز تعیین قیمت‌ها را در بورس می‌دهد، از سوی دیگر بر تنها عرضه‌کننده این محصول برای پایین آوردن قیمت آن فشار وارد می‌آورد.

روز گذشته نیز به دلیل رشد قیمت دلار باز هم تغییر محسوسی در روند قیمت سولفور مولیبدن در بورس کالا حاصل نشد و متقاضیان زیادی نیز برای خرید اقدام کردند. روز گذشته ۷ محموله ۱۰ تنی محصول سولفور مولیبدن با حدود قیمت ۱۹۳ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.