غلامعلی رحیمی - مهدیه علوی *
قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس آمریکا (آتی‌های ماه اول برای تحویل در ماه ژوئیه) طی دوره ۱۵ ژوئن الی ۲۲ ژوئن از یک روند افزایشی همراه با نوسان برخوردار بود.

بر این اساس به رغم افزایش سطح ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا معادل 62 میلیارد فوت مکعب و همچنین رکورد سطح ذخایر زیر زمینی گاز طبیعی آمریکا (که به میزان 2/29 درصد معادل 680 میلیارد فوت مکعب بالاتر از میزان مشابه سال قبل است)، به دلیل افزایش 27/2 درصدی مصرف گاز طبیعی آمریکا و همچنین کاهش تعداد دکل‌های حفاری فعال بخش گاز در آمریکا قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس نایمکس، از 467/2 دلار تا 625/2 دلار در هر میلیون بی تی یو افزایش یافت.

از سوی دیگر، قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس لندن (ICE) برای تحویل در ماه ژوئیه، در پی تداوم و تشدید بحران اقتصادی اروپا، از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بوده و ابتدا از ۵۲۵۳/۸ دلار در هر میلیون بی تی یو در ۱۵ ژوئن تا ۴۰۰۸/۸ دلار در هر میلیون بی تی یو در ۱۹ ژوئن کاهش یافت، ولی مجددا تا سطح ۵۰۰۱/۸ دلار در تاریخ ۲۲ ژوئن افزایش یافت. همچنین مصرف گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژوئن نسبت به هفته قبل از آن به میزان ۲۷/۲ درصد افزایش یافته است. در این میان مصرف بخش نیروگاهی با ۱۱/۷ درصد افزایش مواجه بوده است، در حالی که مصرف بخش‌های صنعت و خانگی و تجاری به ترتیب به میزان ۹۰/۰ و ۰۲/۵ درصد کاهش یافته است. میزان کل تقاضای گاز طبیعی در مقایسه با هفته منتهی به ۱۳ ژوئن در حدود ۲۱/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. طی دوره ۱۳ الی ۲۰ ژوئن، میزان واردات گاز طبیعی آمریکا از طریق خط لوله از کانادا و واردات LNG به ترتیب به میزان ۰۳/۱ درصد کاهش و ۵۶/۵۵ درصد افزایش یافته است. واردات گاز طبیعی از کانادا و واردات LNG در مقایسه با میزان مشابه سال قبل به ترتیب در حدود ۱۵/۲۸ درصد افزایش و ۴۳/۶۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تولید بازاری گاز طبیعی آمریکا طی دوره مذکور در حدود ۹۵/۰ درصد افزایش داشته که در مقایسه با میزان مشابه سال قبل معادل ۸۷/۳ درصد بیشتر است.
قیمت تک محموله گازطبیعی در بازار کالیفرنیای جنوبی از یک روند افزایشی برخوردار بوده و با 41 سنت افزایش (4/16 درصد) از حدود 5/2 دلار در هر میلیون بی‌تی یو در 13 ژوئن تا بیش از 91/2 دلار در هر میلیون بی‌تی یو در 20 ژوئن افزایش یافت. قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار تورنتوی کانادا نیز از یک روند افزایشی برخوردار بوده و با 44 سنت افزایش (4/18 درصد)، از حدود 39/2 دلار در هر میلیون بی تی یو تا بیش از 83/2 دلار در هر میلیون بی تی یو افزایش یافت. همچنین قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار اروپا (ICE) از یک روند افزایشی برخوردار بوده و با 6 سنت افزایش (71/0 درصد) طی دوره 13 الی 20 ژوئن، از حدود 48/8 دلار در هر میلیون بی تی یو تا 54/8 دلار افزایش یافت.
*کارشناسان بازار انرژی