پیمان ارمغان
هفته گذشته بازار فلزات اساسی در ابتدا با رشد جزئی همراه بود که بخشی مربوط به پیروزی احزاب راست طرفدار یورو در یونان و بخشی مربوط به انتظارات بازار از بانک مرکزی آمریکا برای شروع دور سوم سیاست‌های انبساط مالی موسوم به QE۳ بود.

با این حال روز چهارشنبه نتایج نشست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در حالی اعلام شد که در آن اثری از QE3 مشاهده نمی شد و در عوض فدرال رزرو اعلام کرد که به سیاست operation twist که در آن اوراق قرضه کوتاه مدت به فروش رفته و به جای آن اوراق بلندمدت خریداری می‌شود، ادامه خواهد داد. از آنجا که آمار اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر چندان مناسب نبوده، اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو باعث شد که فلزات اساسی روند نزولی به خود بگیرند. در ادامه هفته نیز افزایش ارزش دلار، ادامه انتشار آمار اقتصادی نامطلوب از آمریکا و کشورهایی مانند آلمان و کاهش رتبه اعتباری برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا باعث شدت گرفتن نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهان و میزان تقاضا برای فلزات پایه شد. همین امر سبب شد مس به پایین ترین قیمت خود در شش ماه اخیر نزدیک شود، به طوری که در بازار فلزات لندن قیمت نقدی این فلز پایه به مبلغ 7219 دلار در هر تن نیز رسید. مس در سه ماه دوم سال میلادی 14 درصد از ارزش خود را از دست داده است. سایر فلزات نیز البته وضعیت مشابهی را در هفته پیش تجربه کردند، به طوری که آلومینیوم کمترین قیمت خود در دو سال پیش را تجربه کرد و به قیمت 1854 دلار در هر تن رسید. کاهش قیمت فروش فلزاتی مانند آلومینیوم باعث شده که تولیدکنندگان به کاهش تولید رو بیاورند. مطابق آمار منتشر شده در هفته پیش از سوی انستیتوی بین‌المللی آلومینیوم، میانگین تولید این فلز در ماه مه به روزی 67900 تن رسیده است که نسبت به ماه مه سال 2011 با کاهش روبه‌رو بوده است. هر چند که آمار منتشر شده از میزان تقاضای کلی برای آلومینیوم حکایت از سطح مناسبی از تقاضا دارد، اما مشکلات مقطعی فعلی اقتصاد جهانی باعث عقب نشستن خریداران شده است.
تحلیل تکنیکال مس
همان‌طور که در نمودار تحلیل تکنیکال دیده می‌شود قیمت خط پایین یک چنگال اندرو را شکسته است و به سمت خط ماشه چنگال در حرکت است (خط آبی رنگ) پیش‌بینی می‌شود قیمت مس در حوالی قیمت 7100 تا 7200 دلار با یک حمایت که همان خط ماشه است مواجه شود، لذا انتظار داریم که شاهد برگشت هر چند نسبی در قیمت باشیم. با این حال باید توجه کرد که شکست خط ماشه به سمت پایین می‌تواند ریزش‌های شدید دیگری به همراه داشته باشد.
parmaghan@yahoo.com