رشد بیش از 200 تومانی فلز سرخ در بورس

گروه بورس کالا - سحر نمایشی: معاملات روز گذشته مس در بورس کالا نسبت به هفته گذشته با افزایش بیش از ۲۰۰ تومانی همراه شد.

در این روز معاملات بدون رقابت انجام شد و عرضه‌ها پاسخگوی بازار بود. به گفته فعالان بازار دلیل این صعود، افزایش محسوس نرخ دلار بوده است. این در حالی است که قیمت مس جهانی در بازار فلزات لندن (LME) نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش داشته و در بازارهای جهانی با نرخ ۷ هزار و ۳۲۰ دلار معامله می‌شود. البته ناگفته نماند که قیمت نفت نیز که یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت مس است، با افت شدیدی رو به رو شده که در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب با تمام این پارامترها باز هم قیمت مس افزایش یافته است.

حال این سوال مطرح می‌شود که قیمت مس در داخل بر چه اساسی تعیین می‌شود که با توجه به این عوامل باز افزایش یافته است؟

قیمت مس در داخل عمدتا تابع سه عامل نرخ ارز، نرخ جهانی و نرخ میانگین است و از آنجا که در ایران نرخ پایه مس در بورس بر اساس قیمت دلار و میانگین قیمت مس در بازارهای جهانی تعیین می‌شود هر نوسانی در نرخ ارز می‌تواند به اندازه نوسان قیمت جهانی مس بر تصمیم عرضه کننده‌ها اثر بگذارد، اما از آنجا که نرخ ارز در بازار ایران همچنان روند نامشخصی را طی می‌کند، به نظر کارشناسان احتمال اینکه نرخ پایه مس به تاثیر از چند نرخی بودن قیمت ارز و روند رو به افزایش قیمت آن، دوباره با رشد روبه‌رو خواهد شد.

از طرف دیگر یکی از فعالان بازار می‌گوید اگر قیمت جهانی مس را در قیمت دلار ضرب کنیم قیمت مس داخلی به‌دست می‌آید. بنابراین در این روز مس کاتد ملی مس با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۶۵۱ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۲۰۹ تومان در هر کیلو رشد داشته است. کل عرضه مس کاتد در این روز دو هزار و ۵۴۰ تن بود که نسبت به هفته گذشته ۴۰ تن افزایش داشته است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۲۵۳ تومان افزایش قیمت داشت. کل عرضه برای این محصول در این معاملات ۶۶۰ تن بود که نسبت به هفته گذشته ۲۰ تن افزایش داشته است. عرضه دیگر روز یکشنبه، مفتول دنیای مس بود که این کالا با افزایش ۲۵۳ تومانی نسبت به هفته قبل به قیمت پایه ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان در هر کیلو عرضه شد. کل عرضه برای این محصول ۴۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.