گروه بنگاه‌ها - به زودی اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سنگ‌آهن تحت نظارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل می‌شود.

مهندس جعفری طهرانی یکی از اعضای هیات موسس اتحادیه یادشده با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: این اتحادیه با هدف حمایت از تولید ملی ودر جهت تقویت هرچه بیشتر بخش معدن شکل می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه بازار سنگ آهن نیاز به ساماندهی اساسی دارد، تصریح کرد: هم تولید کنندگان و هم صادر کنندگان سنگ آهن می‌توانند با توجه به دارا بودن پروانه بهره برداری یا کارت بازرگانی معتبر به عضویت در این اتحادیه درآیند.

جعفری طهرانی اعلام کرد: تمامی ‌اصول و اساسنامه این اتحادیه به تایید اتاق بازرگانی ایران رسیده و دفترموقت آن در محل اتاق ایران مستقر می‌باشد. وی به گستردگی فعالیت این اتحادیه در داخل و خارج از کشور به منظور توسعه صادرات مواد معدنی اشاره کرد و افزود: در صورت تصویب در مجمع عمومی‌اتحادیه، نمایندگی‌های شهرستان و خارج از کشور نیز فعال خواهند شد. علاوه بر این مطابق اساسنامه این اتحادیه مجاز خواهد بود تا اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم ایران و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور را به عضویت خود درآورد.

وی ضمن اشاره به این امر که اتحادیه در جلوگیری از رقابت‌های ناسالم اعضا از طریق هماهنگی‌های درون تشکلی جهت افزایش نرخ جهانی سنگ‌آهن ایران و نزدیک شدن آن به قیمت‌های کشورهای استرالیا، برزیل و به‌ویژه هندوستان گام برمی‌دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل از دست دادن بازارهای این محصول همین رقابت ناسالم است که امید می‌رود با راه‌اندازی اتحادیه، این مشکل مرتفع گردد. در همین راستا اتحادیه در نظر دارد با عضویت در آوردن دست اندرکاران معتبر در امر تولید و صادرات سنگ آهن نسبت به احیای اعتبار خدشه‌دارشده بازار سنگ آهن صادراتی ایران و جلب اعتماد و رضایت خریداران خارجی بویژه چینی اقدام نماید.

وی یادآور شد: طی دو سال گذشته فولادسازان برای جلوگیری از صادرات سنگ آهن خام و اخذ عوارض صادرات آن بسیار تلاش کرده‌اند. وی گفت: اما نباید نادیده گرفت این امر بر ارزآوری سالانه بالغ بر ۵/۱ میلیارد دلارصادرات سنگ آهن از کشور تاثیر منفی دارد.

جعفری طهرانی افزود: بدیهی است با توجه به موارد فوق الذکر اخذ هر گونه عوارض صادراتی یا اعمال هر گونه تعرفه بر صادرات سنگ آهن در حالی که تولید آن حداقل تا یکسال آینده مازاد بر مصرف داخلی است باعث بروز خسارت جبران ناپذیری در زمینه از دست دادن بازار سنگ آهن صادراتی ایران به عنوان پنجمین صادر کننده بزرگ دنیا و بیکاری هزاران دست‌اندرکار تولید و صادرات سنگ آهن خواهد شد که جبران این خسارت به آسانی میسر نخواهد بود.