چشم‌انداز کوتاه مدت طلا؛ همچنان نزول
گروه بورس کالا - مبادلات بازار آتی بورس کالای ایران متاثر از نرخ دلار حرکت کرد.
با وجود شیب رو به پایین قیمت طلا در بازارهای جهانی و افت قیمت سکه در ساعت ابتدای معاملات دیروز، با تحرکات مثبت دلار به تاثیر از پارامترهای موجود، روند حرکت قیمت سکه در بازار آتی مثبت شد. البته دامنه نوسان قیمت چند هفته‌ای است که به زیر 3 درصد رسیده است.

کارشناسان به موضوع شرایط سیاسی و تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه نیز اشاره می‌کنند و بر این باورند در وضعیت فعلی تنها فاکتورهای غیر‌اقتصادی جو بازار را هیجانی کرده زیرا این بازار بیشتر از این کشش ندارد. امین ملکی یکی از کارشناسان بازار آتی بورس کالا با بیان اینکه اگر شرایط برای مذاکرات نتیجه بخش باشد و بانک مرکزی در روزهای آینده تدابیری در جهت کاهش التهاب صورت بدهد، شیب حرکت رو به بالای قیمت‌ها عوض خواهد شد بر این باور است که با وجود همه اهرم‌ها برای کاهش هیجانات، بازار همچنان با موقعیت‌های خرید رو به رو است. به باور این کارشناس اختلاف هر یک از سررسیدها نزدیک ۴۰ هزار تومان است، به همین دلیل با توجه به فاکتورهای موجود بیشترین توصیه به معامله‌گران این است که در بازار نقدی خرید کنند و در سررسیدهای دورتر بازار آتی، موقعیت‌های خرید را به فروش تبدیل کنند، زیرا با انجام این کار از سود تضمین شده استفاده می‌کنند.
ملکی با اشاره به اینکه مشتریان بهتر است با سود محدود و جلوگیری از زیان، معاملات را پی بگیرند معتقد است که سرمایه‌گذاران بهتر است با حد نوسان کم، موقعیت‌های خود را ببندند و بیشتر عامل تاثیرگذار در بازار که همان نرخ ارز است را به صورت مداوم دنبال کنند.
ملکی در پایان در رابطه با میزان بالای وجه تضمین گفت: با توجه به شرایط بازار و اطلاعاتی که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و از سویی آشنایی اندک مشتریان با بازار آتی و ریسک‌های موجود در این بازار، میزان وجه تضمین مناسب است، زیرا در غیر‌اینصورت به دلیل نوسانات هیجانی و غیر‌منطقی که بیشتر بازارهای کشورمان در وضعیت فعلی با آن رو به رو هستند، مشکلات عدیده‌ای دامنگیر مشتریان خرد خواهد شد. وضعیت دادوستد طلا در بازارهای جهانی نیز یکی از عوامل تاثیر‌گذار است، یکی از تحلیلگران بازار نیویورک در گفت‌و‌گو با سایت بلومبرگ اظهار کرد: همزمان با سخنرانی رییس فدرال رزرو، بهای طلا سقوط کرد. گزارش‌های اقتصادی ناامیدکننده منطقه یورو و کاهش ارزش یورو به کاهش بهای طلا منتهی شد. به نظر می‌رسد چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا همچنان با نزول همراه باشد، اما ممکن است طلا باردیگر مورد توجه قرار بگیرد.
در مبادلات روز گذشته قیمت سکه در شرایطی صبح کاهشی بود که بعدازظهر روند افزایشی به خود گرفت، به طوری که قراردادهای تیرماه در مبادلات صبح با کاهش 66/0 درصد و افزایش 03/1 درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده 704 تا 716 هزار تومان، قراردادهای مردادماه در مبادلات صبح با کاهش 69/0 درصد و افزایش 56/1 درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده 740 تا 756 هزار تومان، قراردادهای شهریورماه در مبادلات صبح با کاهش 91/0 درصد و افزایش 06/2 درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده 780 تا 803 هزار تومان و قراردادهای مهرماه در مبادلات صبح با کاهش 54/0 درصد و افزایش 34/2 درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده 812 تا 836 هزار تومان قرار گرفت.