مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت ورق تخت در اروپا ۱۰ یورو در هر تن طی دو هفته اخیر کاهش یافته است. قیمت رایج بازار تولیدکنندگان شمال غرب اروپا ۵۹۰ تا ۶۲۰ یورو در هر تن (درب کارخانه) است. همچنین قیمت محصول کارخانه های جنوب اروپا ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو در هر تن (بدون حساب تعرفه‌های گمرکی) است. نوردکاران جنوب اروپا از روند نزولی قیمت اسلب برای پایین آوردن قیمت استفاده می‌کنند. اسلب سی آی اس زیر ۵۶۰ یورو در هر تن (سی اف آر) گزارش شده است.

در کوتاه‌مدت شاید تمایل به خرید کمی بهتر شود. کارخانه‌ها تمایل ندارند قیمت را پایین بیاورند و به زیر ۶۰۰ یورو برسانند، چرا که از قیمت تمام شده آنها پایین‌تر است. با توجه به وضعیت اقتصادی اروپا نمی‌توان گفت بازار هنوز به کف رسیده است. در بازار واردات محصول چین در۵۲۰ یورو در هر تن (سی‌اف آر) گزارش شده است.

ورق گرم صادراتی چین نزولی

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین به کره جنوبی ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن در خلال دو هفته اخیر کاهش یافته و به ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار رسیده است. برخی قیمت درخواستی را تا ۵۹۵ دلار در هر تن (سی اف آر) پایین آورده‌اند ولی معامله‌ای در این قیمت‌ها نشده است. قیمت رایج پیشنهادی کارخانه‌های چینی ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار در هر تن (فوب) است.

اخیرا بائو استیل قیمت‌های جولای را پایین آورده و اگرچه بر بازار داخلی اثر چندانی نداشته است ولی خریداران خارجی منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند. همچنین در بازار داخلی کره جنوبی زمان تحویل کوتاه است، از این رو توجه چندانی به بازار چین نمی‌شود.

بازار ورق سی آی اس در ثبات

به نظر می‌رسد که ورق صادراتی روسیه و اوکراین در کف قیمت باشد، چرا که بازار به این نتیجه رسیده که کاهش بیشتر قیمت‌ها به افزایش خرید‌ها کمکی نمی کند. دو هفته‌ای است که بسیاری از فعالان بازار به این نتیجه رسیده بودند و ظاهرا بازار به کف خود رسیده است.

ورق گرم پیشنهادی تجار روس ۵۷۰ دلاردر هر تن (فوب دریای سیاه و بالتیک) است ولی معامله‌ها ۲۰ دلار پایین‌تر انجام می‌شود. ورق سرد ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن (فوب) است و به سختی به فروش می‌رود. البته تنها «ام ام ک» و «سوراستال» در بازار هستند.

ورق گرم اوکراین ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار هر تن (سی اف آر ترکیه) معادل ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن است ولی خریدار ندارد و ترکیه به محصول اروپا تمایل بیشتری نشان داده‌اند. حال که نرخ یورو بالا رفته شاید این روند متوقف شود ولی مازاد عرضه بازار کمتر شده است.

البته قیمت پیشنهادی ورق گرم اروپا ۵۹۵ تا ۶۰۵ دلار در هر تن (سی‌اف آر) است ولی خریداران کیفیت بالاتر و مزیت حمل و نقلی آن را در نظر می‌گیرند. ورق سرد اوکراین نیز خریداری ندارد.

ورق تخت که کمترین واکنش را به نوسانات بازار دارد رکود شدیدی داشته محصول اوکراین ۶۲۵ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (سی اف آر) است، در حالی که هفته قبل ۶۴۰ دلار در هر تن (سی اف آر ترکیه) بود.