سکه از یک تا 2 درصد افزایش قیمت داشت
گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه هر یک از سررسیدها در بازار آتی بورس کالای ایران طی روز پنج شنبه نسبت به شنبه هفته گذشته با افزایش نزدیک به ۲ درصد همراه شد، اما حجم و ارزش مبادلات بیش از ۲۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

طلا از ترس دلار آب شد
قیمت طلا روز پایانی هفته را با ریزش محسوسی پشت سر گذاشت؛ رسیدن به مرز یک هزار و ۵۷۰ دلار به ازای هر اونس به تبع از تقویت شاخص جهانی دلار، صعودی شدن موقعیت‌های خرید دلار و تصمیمات اخیر فدرال رزرو در قبال سیاست‌های پولی جدید از موضوعاتی است که باعث شده امیدواری سرمایه‌گذاران بازار طلا کم رنگ شود. براساس سیاست‌های جدید پولی ایالات متحده برنامه خرید اوراق قرضه بلندمدت به همراه فروش اوراق کوتاه‌مدت قرار است تا پایان ماه میلادی اجرا شود، در حالی که تلاش برای کاهش بیکاری و حمایت از گسترش سیاست‌های فعلی باعث شده ترس و تردید از آینده همچنان وجود داشته باشد. براساس تازه ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، بدهی‌ها در بحران اروپا به مرحله بحرانی رسیده است. از سویی گزارش اعلام شده موسسه مودی نیز حاکی از آن است که با کاهش رتبه اعتباری ۱۵ بانک بزرگ بین‌المللی آینده اقتصاد جهان همچنان تیره و تار است. به نظر می‌رسد با توجه به پارامترهای موجود در منطقه یورو و از سویی روایت‌ها از اقتصاد ایالات متحده، تصمیم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا پایدار باقی بماند. البته کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین و از سویی تغییرات روپیه نسبت به دلار در هند نوسانات بازار طلا را همچنان ادامه دار کرده است، اما نکته مهم و اساسی این است که تغییرات بازار طلا در شرایط کنونی به عرضه و تقاضا بستگی ندارد بلکه تحت تاثیر نوسانات ارز حرکت خواهد کرد.
در این میان استفاده از طلا به عنوان دارایی مطمئن با توجه به چشم انداز بلندمدت اقتصاد جهان (سودآوری و رشد بانک‌ها در حال کم شدن است)، موضوعی است که می‌تواند همچنان مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد. این در حالی است که نظرسنجی‌ها و گمانه زنی‌ها از بازار طلا در کوتاه مدت حاکی از این است که حرکت رو به پایین طلا ادامه‌دار خواهد بود.
سکه و ارز افزایش می‌یابد یا کاهش؟
بازار داخلی سکه و ارز هفته گذشته را با اخبار و گزارش‌های غیراقتصادی دنبال کرد. در هفته پیش‌رو در شرایطی که قیمت سکه به تاثیر از بازار ارز و گزارش‌های غیراقتصادی افزایش قابل توجهی را تجربه کرد، در روزهای پایانی به تاثیر از قیمت طلای جهانی ریزش محسوسی را شاهد بود. به نظر تحلیلگران، در حال حاضر بیشترین عاملی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد موضوع انتشار اخبار و گمانه‌زنی‌ها از موضوعات غیر اقتصادی و محورهای سیاسی است، زیرا این پارامترها به صورت روانی و غیر مستقیم روند معاملات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که دور دیگری از مذاکرات ایران در استانبول در روز 14 تیرماه و شروع محدودیت‌های نفتی اتحادیه اروپا در قبال ایران در روز 12 تیرماه از دیگر فاکتورهای موجود و تاثیرگذار است. به نظر می‌رسد تغییرات قیمت دلار نیز به عنوان یکی از دیگر متغیرهای بازار همچنان می‌تواند فاکتور تعیین‌کننده قیمت سکه در بازار نقدی و آتی باشد.
کارشناسان با اشاره به اینکه بانک مرکزی بر این موضوع تاکید کرده که نرخ مرجع دلار در مرز یک هزار و ۲۲۶ تا یک هزار و ۲۳۸ تومان (تازمانی که تعادل به بازار برگردد) باقی می‌ماند بر این باورند که تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه شرایط متفاوتی را رقم خواهد زد. البته فعالان به دور جدیدی از سکه‌های پیش فروش شده در هفته‌های آینده و سبقت عرضه از تقاضا نیز اشاره می‌کنند و بر این باورند در عین حال که روایت همچنان از بازار صعودی است، اما می‌توان در صورت تحقق پارامترهای کاهشی، شاهد موج دیگری از ریزش قیمت‌ها نیز بود، این نکته را نباید فراموش کرد که بازار در همان زمان که با فاکتورهای کاهشی روبه‌رو است، برخی از پارامترهای موجود غیراقتصادی نیز به عنوان اهرم افزایشی قیمت‌ها روی بازار تاثیرگذار خواهد بود.
انتظارات ادامه دارد
بازار آتی سکه بورس کالای ایران هر چند مشابه بازار نقدی و متناسب با آن، هفته گذشته را با حرکت افزایشی دنبال کرد، گاهی اوقات در طول هفته مطابق با تصمیم خود معامله‌گران و پیش‌بینی آنان از آینده، با آن که گاهی یک قدم جلوتر از بازار نقدی بود، اما دوباره با نگاه به مسیر بازار نقدی این روند را اصلاح می‌کرد. معامله‌گران اشاره می‌کنند که بازار آتی در هفته گذشته به تاثیر از بازار جهانی طلا حرکت ریزشی را نیز تجربه کرد، اما دورنماها همچنان حاکی از گرفتن موقعیت‌های خرید جدید و فروش موقعیت‌های فروش است؛ این در حالی است که تاکید بیشتر تحلیلگران حاکی از آن است که با توجه به نوسانات موجود در بازار، سرمایه‌گذاران بهتر است عملیات آربیتراژ را در دستور کار قرار دهند؛ زیرا در عین حال که تحرکات مثبت قیمتی وجود دارد امکان دوباره اصلاح قیمت‌ها نیز هست. در هر حال به نظر می‌رسد معامله‌گران در حالی که برخی به خاطر جلوگیری از ضرر از بازار خارج شده اند و برخی همچنان در انتظارند با انتظار سرمایه‌گذاران دنبال شود. در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته ۴۸ هزار و ۷۶۸ قرارداد به ارزش ۳ تریلیون و ۷۷۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و ۷۶۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۸۵/۲۷ و ۹۵/۲۴ درصد افت را تجربه کرد.
معامله سررسید تیرماه با 3 هزار و 619 قرارداد به ارزش 256 میلیارد و 702 میلیون و 110 هزار ریال، سررسید مردادماه با یک هزار و 6 قرارداد به ارزش 74 میلیارد و 677 میلیون و 820 هزار ریال، سررسید شهریورماه با 37 هزار و 266 قرارداد به ارزش 2‌تریلیون و 931 میلیارد و 55 میلیون و 540 هزار ریال و سررسید مهرماه با 6 هزار و 877 قرارداد به ارزش 509 میلیارد و 725 میلیون و 290 هزار ریال دنبال شد. روند قیمت سکه در بازار طی هفته گذشته در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه با تحرکات مثبتی همراه بود؛ سررسید تیرماه 6 هزار و 316 تومان(9/0 درصد)، سررسید مردادماه 8 هزار و 998 تومان(22/1 درصد)، سررسید شهریورماه 12 هزار و 845 تومان( 66/1 درصد) و سررسید مهرماه 19 هزار و 6 تومان(38/2 درصد) افزایش داشت.