مرکز خدمات فولاد ایران- در خاور دور تمایل چندانی به خرید قراضه نیست و اغلب منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

هفته گذشته هیوندایی استیل کره قراضه آ۳ روسیه را ۳۸۵ تا ۳۸۸ دلار در هر تن (سی‌انداف تحویل آگوست تا سپتامبر) خریداری کرده و قیمت پیشنهادی فعلی عرضه‌کننده‌ها ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار است. رکود بازار کره، عرضه کنندگان آمریکایی را واداشته قیمت پیشنهادی را ۳ تا ۸ دلار در هر تن کاهش دهند. در تایوان برخی حاضرند در ۳۸۵ دلار در هر تن (سی‌انداف) خرید کنند.

قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۳۲۸ دلار در هر تن (فوب) است و خریداری ندارد. انتظار می‌رود قراضه صادراتی ژاپن این روزها ۶ دلار دیگر کاهش یابد و قراضه روسیه و آمریکا به کره و تایوان تغییر چندانی نداشته باشد.

بازار قراضه در انتظار افزایش خرید ترکیه

در آخرین معاملات انجام شده در بازار قراضه، ترکیه قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا را ۳۸۰ دلار در هر تن (سی‌انداف) و قراضه خرد شده را ۳۸۵ دلار در هر تن خریداری کرده، در حالی که پیش از این در ۳۸۴ تا ۳۸۵ دلار معامله شده است.

در این بین تمایل به خرید قراضه اروپا زیاد نیست، به طوری که اواسط ژوئن قراضه مخلوط اروپا ۳۸۰ دلار در هر تن (سی‌انداف ترکیه) معامله شد. قراضه ۲۰-۸۰ انگلیس ۳۷۰ دلار در هر تن (سی‌انداف) گزارش شده است.

اروپایی‌ها چاره‌ای جز کاهش قیمت ندارند، چون تقاضای ترکیه کم است. قراضه آ۳ رومانی نیز ۳۵۵ تا ۳۶۳ دلار است. اوکراین و روسیه در ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار در هر تن عرضه دارند.

انتظار می‌رود روزهای آینده با توجه به افت قیمت‌های اخیر، خرید ترکیه در بازار قراضه بهبود یابد.

بازار قراضه آمریکا منتظر کاهش قیمت مجدد

خبرها حاکی از آن است که موجودی بالای قراضه در آمریکا فاکتور اصلی جو منفی آن است. اوایل ژوئن قیمت قراضه در این کشور ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر لانگ تن کاهش داشت، حال انتظار می رود تجار قراضه قیمت را ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر لانگ تن دیگر کاهش دهند.

مشکل اصلی کمبود خریدار نیست، بلکه عرضه بالا رفته چون تابستان نزدیک است نمی‌توان جلوی کاهش قیمت را گرفت.

شاخص قیمت قراضه خرد شده موسسه پلاتس ۳۷۵ تا ۳۷۸ دلار در هر لانگ تن ثبت شده و کارخانه‌ها منتظر یک کاهش قیمت دیگر هستند.