تولید فولاد جهان به 130 میلیون تن رسید
تولید 6 میلیون تنی ایران در 5 ماه
گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام دنیا در ماه مه ۲۰۱۲ میلادی به ۱۳۰ میلیون تن رسیده که این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال قبل در حدود ۷/۰ درصد رشد داشت.

تولید فولاد در ایران نیز در ماه مه به 3/1 میلیون تن رسید که در مقایسه با ماه مه سال قبل 8/24 درصد افزایش یافته است. تولید ایران در 5 ماهه ابتدایی سال 2012، 6 میلیون تن بود که 2/12 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2011 رشد داشت.
اعضای اتحادیه اروپا در این مدت، ۱۵ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که ۵/۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. منطقه سی‌آی‌اس هم ۳/۹ میلیون تن فولاد تولید کرده که ۹/۲ درصد نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۱ کاهش یافت. بر خلاف این مناطق، تولید منطقه آمریکای شمالی ۱۰ میلیون تن بود که ۲/۶ درصد رشد داشت. تولید خاورمیانه و آفریقا هم با ۴/۳ درصد رشد به ۳ میلیون تن رسیده است. تولید آمریکای جنوبی هم در مقایسه با ماه مه سال قبل ۱۰ درصد افت کرده است.
تولید چین در ماه مه سال 2012، 2/61 میلیون تن بود که 5/2 درصد در مقایسه با ماه مه سال 2011 رشد داشت. در ژاپن تولید فولاد خام به 2/9 میلیون تن رسیده که 2 درصد در مقایسه با ماه مه سال قبل رشد داشت. تولید فولاد خام کره جنوبی نیز با 2 درصد رشد در مقایسه با ماه مه سال 2011 به 6 میلیون تن رسید.
تولید آلمان در ماه مه ۷/۳ میلیون تن شد که ۷/۹ درصد پایین‌تر از سال گذشته بود.
تولید ایتالیا هم در این مدت 6/2 میلیون تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3/3 درصد پایین‌تر بود.
فرانسه در ماه مه ۵/۱ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۳/۱ درصد در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۱۱ بالاتر بود. تولید فولاد در پنجمین ماه سال ۲۰۱۲ در اسپانیا ۹/۱۳ درصد کمتر شد و به ۳/۱ میلیون تن رسید.
ترکیه در ماه مه 1/3 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2011 ، 6/6 درصد رشد داشت.
تولید ایالات‌متحده آمریکا ۴/۷ درصد رشد کرد و به ۷/۷ میلیون تن رسید، اما در قاره آمریکا تولید برزیل ۷/۱۱ درصد در ماه مه پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل بود که در مجموع به ۹/۲ میلیون تن رسیده بود.
در گزارش 5 ماهه نیز تولید فولاد خام اعضای اتحادیه اروپا 4/4 درصد، تولید سی‌آی‌اس 6/2 درصد و تولید آمریکای جنوبی 3/2 درصد ارزان شد، در حالی که تولید آمریکای شمالی 6/7 درصد و تولید خاورمیانه 5/1 درصد رشد کرد.
بر اساس این گزارش ظرفیت مصرف ظاهری فولاد در ماه مه ۲۰۱۲ به ۶/۷۹ درصد رسید؛ در حالی که این رقم در ماه آوریل ۳/۸۱ درصد بود. این ظرفیت در مقایسه با ماه مه ۲۰۱۱
4/1 درصد پایین‌تر بود. در 18 ماه اخیر بالاترین ظرفیت مصرف فولاد جهان در آوریل 2012 ثبت شده که 8/82 درصد است؛ ضمن اینکه در دسامبر 2011 با 7/70 درصد، کمترین ظرفیت مصرف به ثبت رسیده است.