گروه بورس کالا - شرکت بورس‌ها و اتاق پایاپای هنگ‌کنگ که هم‌اکنون بیش از یک پنجم معاملات سهام و اوراق بهادار جهان در آن انجام می‌شود با پرداخت ۳۹/۱ میلیارد پوند (۱۵/۲میلیارددلار) بورس فلزات لندن را که ۸۰ درصد تجارت جهانی معاملات آتی فلزات در آن صورت می‌گیرد، خریداری خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، با در اختیار گرفتن LME توسط بورس‌های هنگ‌کنگ، سهامداران LME بابت هر سهم عادی ۶/۱۰۷ پوند دریافت خواهند کرد؛ در حالی که ارزش سهام LME در جولای ۲۰۱۱، پیش از اعلام LME مبنی بر بررسی پیشنهادهای خرید ۹۲۵/۴ پوند بوده است. سهامداران عمده بورس LME، جِی پی مورگان چِیس و شرکا، گروه گلدمن ساکس و شرکت مت دیست هستند.خریداری و تملک بورس LME برای هنگ‌کنگ به منزله ارتقای جایگاه بازار مالی چین در سطح بین‌الملل خواهد بود. با خریداری بورس LME توسط هنگ‌کنگ برای اولین بار قراردادهای آتی کالایی وارد بازار هنگ‌کنگ می‌شود. با انتشار خبر خریداری بورس LME توسط روزنامه صبح چین در ۱۸ فوریه ارزش سهام شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ ۲۳ درصد کاهش یافت. پرداخت مبلغ معامله توسط شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ از محل موجودی نقدی و وام جدید ۱/۱ میلیارد پوندی صورت خواهد گرفت.سود خالص بورس LME در سال گذشته با ۱۹ درصد کاهش به ۶۸/۷ میلیون پوند کاهش یافت. این در حالی بود که درآمد شرکت با ۲۱ درصد افزایش به ۲/۶۱ میلیون پوند رسیده بود.

ادامه فعالیت تالار معاملات بورس فلزات لندن

شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ قول داد معاملات قراردادهای مورد پذیرش LME کماکان به قوت خود باقی بماند و تالار معاملات حراج حضوری را حفظ کند و مقر LME کماکان در لندن خواهد بود. شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ همچنین اعلام کرد فعالیت سیستم انبارهای LME ادامه خواهد داشت و به آن کمک می‌کند تا اتاق پایاپای مستقل مربوط به خود بورس را راه‌اندازی و اجرایی کند و همچنین کارمزدهای معاملات را دست کم تا سال ۲۰۱۵ نزد حساب‌های خود نگاه دارد.

این تملک کمک می‌کند داده‌ها و اطلاعات معاملاتی بورس فلزات لندن در سطح قاره آسیا انتشار یابد که منجر به افزایش تعداد مشتریان این بورس در سرزمین اصلی چین خواهد شد. بورس فلزات لندن اعلام کرده شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ از شبکه انبارهای LME که هم‌اکنون در بیش از ۶۰۰ نقطه جهان قرار دارد، حمایت کرده و در توسعه آن خواهد کوشید. هیات‌مدیره بورس LME پس از انتقال، دارای نه عضو خواهد بود که هفت عضو نقش غیراجرایی خواهندداشت که دو تن از آنها از تیم مدیریتی شرکت بورس‌های هنگ‌کنگ انتخاب و منصوب خواهند شد. ارزش قراردادهای معامله شده LME در سال گذشته بالغ بر ۴/۱۵ تریلیون دلار بود که در نوع خود رکورد جدیدی برای این معاملات محسوب می‌شود.