گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روزیکشنبه معاملات ورق فولادی در بورس کالای ایران با رشد قیمت همراه بود.

در این روز همانطور که انتظار می‌رفت رونق تقاضا باعث شد تا نرخ پایه مقاطع ذوب‌آهن و ورق‌های فولاد مبارکه افزایش یابد، ضمن اینکه همزمان با آن، نرخ‌ها در بازار آزاد تهران و اصفهان نیز بالا رفت. به گفته معامله‌گران، در شرایط فعلی بسیاری از خریداران، حتی خریدارانی که برای پروژه‌های چند ماه بعد به فولاد احتیاج دارند، وارد بازار شده‌اند و این موضوع باعث شد تا بازار رونق بیشتری داشته باشد.

به گفته برخی از معامله‌گران، روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی که حتی ممکن است برخی از آنها در بازار فولاد تاثیری نداشته باشند، در قیمت محصولات فولادی تاثیر زیادی داشته است. البته برخی از تجار بازار، افزایش بی‌رویه قیمت میلگرد را به ضرر بازار‌های جانبی دیگر همچون بازار شمش وارداتی می‌دانند؛ چرا که فروشنده‌های شمش به ایران به موازات نرخ مقاطع قیمت‌های خود را بالا می‌برند که این موضوع برای واحدهایی که توان خرید نقدی و بدون اعتبار را ندارند، سخت‌تر است.

البته به نظر یکی از کارگزاران بورس کالا، با وجود شرایط روانی خاصی که در بازار وجود دارد، تجار در حال حاضر احتیاط لازم را در خریدهای خود به کار می‌بندند، از این‌رو از نظر آنها اگر عرضه‌های بورس از نظر حجم بیشتر می‌شد، از شدت افزایش قیمت‌ها به خصوص در بخش معاملات ورق کاسته می‌شد.

اما محدودیت عرضه در مقابل تقاضا باعث شد تا در معاملات روز یکشنبه سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن در بورس کالا که با نرخ ۹۴۰ تومان عرضه شده بود به ۹۴۸ تومان افزایش یابد. حجم این کالا ۱۹ هزار تن بود.

طول کوتاه بودن این سبد، از دلایل نرخ ارزان‌تر آن در مقایسه با سبدهای قبلی ذوب آهن است. از این‌رو به نظر یکی از کارشناسان بازار، جو روانی موجود در بازار عامل اصلی رقابتی شدن قیمت این کالا در بورس بوده، چرا که در شرایط معمولی، این کالا تقاضای زیادی ندارد و معاملات آن معمولا وارد رقابت نمی‌شود.

روز یکشنبه میلگرد A۳-۲۰ فولاد آریا ذوب هم با نرخ ۱۲۴۰ تومان عرضه شد که در رقابت به ۱۲۶۶ تومان رسید. حجم عرضه این کالا ۱۳۲۰ تن بود.

ورق قلع اندود مبارکه هم با نرخ ۱۲۵۲ تومان عرضه شد که به ۱۳۲۵ تومان نیز رسید. حجم این کالا ۷۰۰ تن بود.

ورق‌های خارج از گونه مبارکه هم در معاملات روز یکشنبه رشد قیمت داشتند، به طوری که ورق خارج از گونه AI با نرخ ۹۱۶ تومان عرضه شد و به ۹۴۳ تومان رسید. ورق BI این شرکت هم از ۹۴۱ به ۹۶۹ تومان رسید.