گذر نوسان سکه آتی از 2 درصد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: بازار آتی روز یکشنبه برخلاف انتظارات به تاثیر از اخبار غیررسمی و جو روانی غیراقتصادی شاهد افزایش قیمت‌ها تا دامنه نوسان 2 درصد بود؛ در حالی که کاهش قیمت‌ها زیر دامنه 6/0 درصد دنبال شد.

تحلیلگران معتقدند، بازار در شرایط کنونی بیشتر تحت تاثیر هیجانات و التهابات ناشی از جو غیر اقتصادی است و هرگونه گزارش یا خبر روند مبادلات را عوض می‌کند. البته بیشتر پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه افزایش قیمت‌ها و ایجاد موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور است، هر چند که در سررسیدهای نزدیک نیز معامله‌گران در پی گرفتن موقعیت‌های خرید هستند؛ اما سعی می‌کنند با جابه‌جایی موقعیت‌ها و نوسان‌گیری، از متضرر شدن جلوگیری کنند.
بازار آتی بعدازظهر روز یکشنبه در شرایطی با هجوم خریداران همراه شد که در صبح، قیمت‌ها کاهش یافته بود و در همان ابتدا به دلیل نامعلوم بودن قیمت دلار، اغلب سرمایه‌گذاران برای انجام مبادلات سردرگم بودند؛ اما با اعلام قیمت دلار و تحرکات مثبت آن، بازار نیز روند صعودی به خود گرفت. این در شرایطی است که تاثیرات روانی به طور غیرمستقیم حرکت قیمت‌ها را عوض می‌کند. به نظر فعالان، بازار در شرایط کنونی منتظر یک خبر یا گزارش از بازارهای دیگر است؛ در حالی که معامله‌گران همچنان چشم‌انداز آینده را صعودی می‌بینند و عقیده دارند هر چند در حال حاضر دامنه نوسانات کم و در بیشتر روزهای کاری به زیر 3 درصد رسیده اما احتمال ادامه افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد.
کارشناسان، تحرکات قیمت دلار به تبع از تغییرات اقتصادی و غیراقتصادی را از پارامترهای تعیین‌کننده می‌دانند؛ اما افزایش قیمت سکه در بازار نقدی و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار مستقیمی است که می‌تواند روند مبادلات را عوض کند؛ اما بازار ارز با توجه به روند دادوستدها طی سه ماه گذشته از وزنه تاثیرگذار بیشتری برخوردار بوده و گمانه‌زنی‌های غیررسمی از اخبار غیراقتصادی نیز به صورت غیرمستقیم تاثیر قابل توجهی گذاشته است. در مجموع بازار روز یکشنبه شاهد معامله ۹ هزار و ۷۱۱ قرارداد به ارزش ۷۸ میلیارد تومان بود. این در حالی است که طی هفته گذشته حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته ماقبل (منتهی به ۱۸ خردادماه) به ترتیب ۹۶/۱۵۰ و ۰۵/۱۵۸ درصد افزایش داشت که در نوع خود قابل توجه است. در پایان دادوستدهای روزیکشنبه تعداد موقعیت‌های باز در سه سررسید ابتدایی کاهشی و در سررسید مهرماه افزایشی بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند هفته جاری سرمایه‌گذاران بیشتر منتظر هستند تا تکلیف برخی اخبار و گزارش‌ها و از سویی مبادلات طلا در بازارهای جهانی به تاثیر از انتخابات یونان مشخص شود.