به گزارش «اکوایران»، سنگ‌آهن دریایی در اولین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳ یعنی سه‌‌‌شنبه سوم ژانویه به دلیل افزایش تقاضا به‌منظور ذخیره‌‌‌سازی پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی با رشد نرخ مواجه شد و پلتس، شاخص سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در این روز با ثبت رشد ۳۰سنتی برابر ۱۰۷دلار و ۶۵سنت ارزیابی کرد. البته برخی فولادسازان چینی میزان ذخیره‌‌‌سازی سنگ‌‌‌آهن در هفته‌‌‌های اخیر را کافی دانسته و ترجیح دادند تا مشخص‌شدن چشم‌‌‌انداز روشن از وضعیت بازار، خریدهای خود را به تعویق بیندازند. بنابراین ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سوم ژانویه از نرخ سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین کاسته شد؛ اما این رویه با ورود خریداران جدید به بازار تغییر کرد و تقاضای قوی واردشده به این بازار زمینه رشد بهای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کرد. برخی تجار و فولادسازان چینی به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در فصل بهار امیدوارند و به خرید سنگ‌‌‌آهن برای تحویل در ماه‌های فوریه و مارس تمایل دارند.

متقاضیان زغال، چشم‌‌‌انتظار وضوح بازار

زغال‌‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا و سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سوم ژانویه بدون تغییر نرخ معامله شد. به این ترتیب پلتس، پریمیوم زغال فوب استرالیا را در این روز برابر ۲۹۴دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. به گفته برخی از فعالان بازار، متقاضیان نرخ فعلی زغال فوب استرالیا را پذیرفته‌اند، اما اگر قیمت‌ به کانال ۳۰۰دلاری صعود کند، احتمالا متقاضیان در خرید دچار تردید می‌‌‌شوند. البته برخی متقاضیان زغال، فروش این محصول در کانال ۲۹۰دلاری فوب استرالیا را گران ارزیابی کرده و از احتمال توقف خرید به امید اصلاح نرخ خبر دادند. یک فولادساز هندی با اشاره به عرضه کافی زغال فوب استرالیا، از احتمال افت نرخ در این بازار خبر داد. پلتس به نقل از یک فولادساز دیگر هندی گفت: با توجه به نرخ‌های فعلی فروش فولاد، خرید زغال با این قیمت به زیان فولادسازان هندی تمام می‌شود؛ بنابراین احتمال افت نرخ با کاهش تقاضا وجود دارد.  پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین را نیز در روز سه‌‌‌شنبه سوم ژانویه بدون تغییر نرخ نسبت به‌ روز پایانی سال ۲۰۲۲ برابر ۳۱۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. با این حال، برخی منابع از آغاز دور جدید روند کاهش نرخ در بازار زغال چین به دلیل حاشیه سود ضعیف فولادسازی خبر دادند. با توجه به شرایط موجود احتمال افت نرخ زغال در این کشور وجود دارد.

قراضه در آستانه صعود نرخی دیگر

در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سال نوی میلادی بر نرخ قراضه وارداتی به ترکیه افزوده شد و پلتس بهای این محصول سی‌‌‌اف‌‌‌آر این کشور را با ثبت رشد یک‌دلاری برابر ۴۰۲دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. در عین حال، ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار، تمایل فولادسازان ترکیه به خرید قراضه بیشتر شد؛ چرا که بسیاری از بازیگران بازار رشد بیشتر قیمتی در روزهای آینده را محتمل می‌دانند و ترجیح می‌دهند هرچه سریع‌تر نسبت به خرید قراضه اقدام کنند. افزایش هزینه جمع‌‌‌آوری قراضه در کشورهای اروپایی از رشد بهای این محصول تحویل ترکیه حمایت می‌کند. یکی از تامین‌‌‌کنندگان اروپایی قراضه به پلتس گفت، در شرایط کنونی هزینه تمام‌شده جمع‌‌‌آوری هر تن قراضه و تحویل آن در بنادر چین در محدوده ۴۰۵ تا ۴۱۰دلار است و لازم است بر نرخ این محصول افزوده شود.