به گزارش «اکوایران»، پلاتین، فلز گرانبها با مصرف صنعتی است که ظرف سه‌ماه پایانی سال ۲۰۲۲، رشد نرخ قابل‌ملاحظه‌‌‌ای را در بازارهای جهانی به ثبت رسانده است. این روند مثبت قیمتی با بازگشایی بازارها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه دارد.

ظرف روز جمعه ۳۰دسامبر که روز پایانی معاملات کالایی‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ بود، این فلز از مرز هزار دلار به‌ازای هر اونس عبور کرد و به بیشترین نرخ پس از نیمه ماه مارس ۲۰۲۲ رسید. روند افزایش قیمت پلاتین در بازار جهانی ظرف روزهای ابتدایی بازگشایی بازار در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یافت، به نحوی که این فلز گرانبهای صنعتی در روز سوم ژانویه در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ ‌هزار و ۸۱دلار به‌ازای هر اونس معامله شد.

رکورد بیشترین نرخ فروش پلاتین در معاملات آتی کامکس آمریکا مربوط به ماه مارس بود که این فلز با قیمت‌ هزار و ۱۱۵دلار به‌ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ پلاتین دنیاست و حمله این کشور به اوکراین با ایجاد واهمه از بروز اختلال در عرضه زمینه صعود قیمتی این فلز را فراهم کرد. اما از آنجا که این جنگ به محدودیت عرضه پلاتین از سوی روسیه منجر نشد و در عین حال تقاضا برای این فلز نیز متاثر از وضعیت اقتصاد جهانی کاهش یافت، بنابراین این فلز گرانبها از رکورد قیمتی ثبت‌شده در روزهای ابتدایی ماه مارس عقب نشست.

اما ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال ۲۰۲۲، انجمن جهانی سرمایه‌گذاری پلاتین از بروز کسری عرضه در این بازار ظرف سال ۲۰۲۳ پس از دوسال مازاد عرضه خبر داد. این کسری عرضه به دلیل عدم‌تعادل بین رشد تقاضا و رشد عرضه رقم خورده است. در حالی که میزان تقاضا برای پلاتین رشد ۱۹درصدی داشته، تقاضا برای آن تنها افزایش ۲درصدی را به ثبت رسانده و بازار در سال آینده با مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبه‌روست. به گزارش شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین، چین به‌‌‌عنوان مصرف‌کننده اصلی این فلز از سال ۲۰۱۹ بر میزان واردات این فلز افزوده و این موضوع باعث شده است تا عرضه محدودی از پلاتین برای سایر نقاط دنیا در اختیار باشد. در این گزارش با پیش‌بینی رشد تقاضا از سوی چین در سال ۲۰۲۳، احتمال بروز کسری در بازار این فلز داده می‌شود و این رویه می‌‌‌تواند از صعود قیمتی پلاتین حمایت کند.