سنا - عضو هیات مدیره بورس کالای ایران گفت: تاکنون اظهارنظر رسمی نسبت به انتقال معاملات نفت خام از بورس کالا به بورس انرژی اعلام نشده است.

وحید وحیدی با اشاره به اخباری که حکایت از انتقال معاملات نفت به بورس انرژی دارد اظهار کرد: وزارت نفت هنوز اظهار نظر رسمی در این خصوص انجام نداده است. وحیدی با تاکید بر اینکه تمام اظهارنظرهایی که در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی و تمایل وزارت نفت برای انتقال نفت به بورس انرژی می‌شود از مجرای غیررسمی اعلام شده تصریح کرد: بر اساس قوانین، کالاهای پذیرش شده در یکی از بورس‌ها، نباید به بورس دیگری منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر موانعی برای عرضه نفت خام در بورس کالا وجود دارد باید برطرف شود، تصریح کرد: با این وجود معتقدم که شرایط برای معامله نفت خام در بورس کالا آماده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد. عضو هیات مدیره بورس کالا با بیان اینکه بین بورس کالا و بورس انرژی به لحاظ کارکردی تفاوتی وجود ندارد، اظهار کرد: هر دو بورس دارای کارکرد مشابهی بوده و برای هدف مشخصی تشکیل شده‌اند. وی با بیان اینکه کشف قیمت به صورت شفاف مهم‌ترین هدف بورس است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع عرضه نفت خام در هر کدام از این بورس‌ها، هیچ فرقی ندارد اما نکته اساسی اینجا است که نفت پیش از این در بورس کالا پذیرش شده و تمام روند پذیرش را پشت سر گذاشته است. بنابراین می‌توان گفت انتقال کالایی که در یک بورس پذیرش شده به بورس دیگر به نوعی تداخل وظایف ایجاد می‌کند.