سهیل روشن- این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران نظاره‌گر قیمت جهانی طلا هستند تا ببینند آیا دومین بازار پربازده جهان در 3 سال گذشته، می‌تواند دوباره سودهای رویایی را نصیب آنها کند؟

از دیدگاه تحلیل تکنیکال و طبق قواعد امواج الیوت هم اکنون در موج ۳ از چرخه اصلی بزرگ و بلندمدت قیمت (ماهانه) قرار داریم. طول موج اول تقریبا ۳۵ سال بوده است و هم اکنون موج ۳ نیز ۳۲ سال به طول انجامیده است. هدف این موج در بلند مدت می‌تواند محدوده ۲۶۰۰ دلار باشد. با این حال در بازه زمانی کوتاه‌تر (هفتگی) قیمت در داخل موج ۴ الیوت خود است. این موج که از سپتامبر سال گذشته شروع شده موجب کاهش قیمت جهانی طلا به محدوده ۱۵۲۴ دلار نیز شد. هم اکنون اغلب سرمایه‌گذاران منتظر پایان موج چهارم نزولی الیوت و شروع موج جدید و پنجم صعودی هستند. این امر دو سناریو را روی میز می‌گذارد. اول آنکه موج های اصلاحی a، b، و c قطعا در محدوده ۱۵۲۴ دلار پایان یافته و با توجه به حمایت های تاریخی و گسترده قیمت دیگر شاهد کاهش بیشتر تا این محدوده نخواهیم بود و دوم اینکه هنوز امواج b و c پایان نیافته و قیمت پس از یک افزایش مقطعی تا محدوده ۱۷۸۰ - ۱۷۶۰ دلار با کاهش جدی و پایانی خود تا محدوده ۱۴۶۰ - ۱۳۰۷ دلار روبه‌رو خواهد بود. به هر حال آنچه در بازه زمانی کوتاه مدت مشخص است امکان افزایش قیمت به سمت ۱۷۶۰ دلار است. رفتار قیمت در این محدوده می‌تواند استراتژی ما را برای سرمایه‌گذاری آینده مشخص کند. در صورتی که قیمت بتواند ۱۷۶۰ دلار را با قدرت رو به بالا بشکند با توجه به تشکیل قطعی الگوی دوقلوی کف بزرگ و شکسته شده خط ماشه چنگال اندروز که نشانه تغییر قطعی روند قیمت است، می‌توان گفت که موج پنجم الیوت شروع شده و اهداف بالای ۲۲۰۰ دلار را در سر می‌پروراند. این سیگنال احتمالا با سیگنال واگرایی مثبت مخفی در اندیکاتور مک دی همزمان خواهد بود. اما استراتژی معاملاتی در حال حاضر چگونه است؟ چون در هر دو حالت سناریوی مذکور احتمال افزایش تا ۱۷۶۰ دلار وجود دارد، بنابراین خرید راهبرد غالب است. نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به شکسته شدن خط بالایی چنگال اندروز احتمال یک حرکت برگشتی تا ۱۵۹۱ دلار وجود دارد. بنابراین در معاملات خود این نکته را لحاظ کنید. با این وجود مقاومت‌های پیش روی قیمت در صورت افزایش عبارتند از: ۱۶۲۷ دلار در محدوده تصحیح ۶/۲۳ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت، ۱۶۸۰ دلار در محدوده تصحیح ۲/۳۸ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۱۷۲۲ دلار در محدوده تصحیح ۵۰ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۱۷۶۳ دلار در محدوده تصحیح ۸/۶۱ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت و خط ماشه چنگال اندروز، ۱۸۰۳ دلار در محدوده سقف قبلی قیمت. در صورتی که به هر علت ۱۵۲۴ دلار رو به پایین شکسته شود، این به منزله ادامه موج c الیوت خواهد بود که می‌تواند تا محدوده ذکر شده ادامه پیدا کند.


اما از دیدگاه تحلیل بنیادی این هفته برای اقتصاد جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. نخست انتخابات مجلس یونان در روز یکشنبه است. در صورتی که سوسیالیست‌ها پیروز انتخابات شوند احتمالا این کشور از حوزه پول مشترک اروپا (یورو) خارج شده و دراخما پول ملی این کشور خواهد شد. این مساله تاثیر مستقیمی‌بر ارزش یورو خواهد داشت. با اینکه تحلیل‌ها نشان از افزایش ارزش یورو و طلا دارد، اما کاهش ارزش یورو به این شکل می‌تواند به منزله تیغه ای دو لبه عمل کرده باعث کاهش قیمت طلا نشود. دوم شروع نشست سران گروه ۲۰ در مکزیک می‌باشد. سران این کشورها به بررسی بحران اقتصادی اروپا خواهند پرداخت و هر تصمیم مهمی‌می‌تواند تاثیر مستقیمی‌بر قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها بگذارد. در نهایت روز چهارشنبه بین ساعت ۹ تا ۱۱ به وقت تهران برنامه های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا اعلام می‌شود. این نشست که شامل بررسی نرخ بهره فدرال رزرو و احتمالا تثبیت آن در همان نرخ (۲۵/۰) به همراه بررسی برنامه های انبساط مالی، تورم، رشد اقتصادی و ... خواهد بود، می‌تواند تاثیرات مستقیم و شدیدی روی قیمت جهانی طلا بگذارد.
براساس آنچه گفته شد قیمت جهانی طلا با احتمال افزایش تا محدوده 1780 - 1760 دلار همراه است. در صورتی که به هر علت 1524 دلار رو به پایین شکسته شود سیگنال افزایش قیمت بی‌اعتبار خواهد شد.
* مدیرعامل مرکز پیشرفت اقتصادی ایرانیان


تکرار رکورد؛ سکه ماه مهر، 800 هزار تومان
گروه بورس کالا - قیمت سکه دیروز در بازار آتی برای دومین مرتبه مرز ۸۰۰ هزار تومان را لمس کرد. مبادلات بازار آتی دیروز را با افزایش نرخ سکه دنبال کرد؛ در حالی که روند قیمت‌ها در بعدازظهر نوسانی شد. قیمت دلار تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت‌ها در بازار آتی داشت و جو تقریبا هیجانی بازار که نشات گرفته از اخبار و گمانه زنی‌ها از ادعای جدید غربی‌ها در قبال ایران بود زمزمه‌های افزایش قیمت دلار را سرعت بخشید. البته بازار طلای داخل تعطیل بود و بازار آتی بیشتر به تاثیر از بازار ارز و قیمت جهانی طلا حرکت خود را انجام داد. در حالی برخی از سیاست‌های یکسان سازی ارز خبر می‌دهند که کارشناسان عقیده دارند این موضوع کار ساده‌ای نیست و در شرایط کنونی نمی‌توان به صفر شدن فاصله نرخ بازار و نرخ مرجع امیدوار بود. این در شرایطی است که مسوولان بانک مرکزی از تحقق این موضوع در آینده نه چندان دور خبر می دهند. به نظر تحلیلگران، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی شفاف نیست و علاوه بر اینکه بخشی از التهاب و هیجان بازار مرتبط با تصمیمات داخلی است، برخی از آن نیز به موضوع محدودیت‌ها بر‌می‌گردد.


همچنین در بازار جهانی همه در انتظار نتایج انتخابات پارلمانی یونان هستند، امروز همه‌پرسی سرنوشت ساز یونانی‌ها برای ماندن یا ترک پول واحد اروپایی است و به نظر کارشناسان، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز از احتمال رای‌آوردن حزب چپ و مخالف سرسخت برنامه‌ها دارد. این در شرایطی است که طلا و دلار از نتیجه منفی انتخابات یونان تاثیر خواهد پذیرفت. به همین دلیل بیشتر تحلیل‌ها حکایت از افزایش قیمت طلای جهانی دارد. در بازار آتی روز گذشته به تاثیر از پارامترهای گفته شده، دادوستدها حرکت رو به بالایی را انجام داد. این در شرایطی بود که تحویل فیزیکی سکه‌های خردادماه ظرف دیروز و امروز انجام شد. روند قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای بود که سکه مهرماه به مرز ۸۰۰ هزار تومان رسید.